Scanias uppkopplade väst larmar när föraren hamnar i trubbel

2018-10-11 10:58  
Scanias uppkopplade väst larmar om chauffören faller och förblir inaktiv. Foto: Scania

Scania lanserar nu en uppkopplad säkerhetsväst som ska öka tryggheten för ensamarbetande lastbilschaufförer.

Västen kallas C-me och har inbyggd belysning som automatiskt tänds när föraren rör sig utanför lastbilen.

Skyddsvästen är dessutom utrustad med en sensor som slår larm om chauffören exempelvis ramlar utanför lastbilen och därefter blir inaktiv.

Den kommunicerar med förarens telefon via blåtand. Med hjälp av den egenutvecklade appen Sense kan föraren fylla i mottagare av larm och hur rutinen vid larm ska se ut. Appen kan till exempel aktivera telefonens GPS-system och skicka positionen till larmmottagaren.

Örjan Åslund, chef för produktaffärer på Scania CV, berättar för Ny Teknik hur idén till västen föddes:

– Det handlade om att använda teknik från andra sammanhang för att lösa ett problem som vi vet finns i vår värld, att chaufförerna inte sällan jobbar ensamma och på avsides platser. En fallolycka eller ett plötsligt insjuknande kan då få onödigt svåra konsekvenser om föraren inte kan tillkalla hjälp, skriver han i ett mejl.

Detta är första gången Scania utvecklat en uppkopplad skyddsväst och så vitt Örjan Åslund vet är de först med det i branschen.

Liknande initiativ finns dock. Virginia Tech har till exempel utvecklat en prototypväst som varnar vägarbetare innan en kollision är på väg att inträffa. MIT bedriver också projekt på området, och ser behovet av ett klädesplagg som kan varna om exempelvis en inspektör av kraftverk i otillgängliga områden far illa.

Scanias väst C-me beräknas finnas tillgänglig efter årsskiftet. Priset är ännu inte satt men Örjan Åslund nämner en "hygglig märkesjacka" som jämförande exempel.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt