Samsung: Att misslyckas stort är vår hemlighet

2014-03-26 10:52  
Samsung satsar nu på företagslösningar. Injong Rhee är ansvarig för strategi, forskning och utveckling av företagslösningarna. Foto: Helen Ahlbom

Misslyckas snabbt. Misslyckas stort. Men inga hjärn-fisar-möten. Så tar man fram de bästa nya idéerna, enligt Injong Rhee, en av Samsungs FoU-chefer.

Samsung är världens mest innovativa företag efter Apple, enligt Boston Consultung Group. För fem år sedan låg bolaget på plats 26.

Injong Rhee, ansvarig för strategi, forskning och utveckling av Samsungs företagslösningar för mobiler, besöker Stockholm för att tala på Telia Soneras Innovationsdag.

- Det är människor som gör skillnad. Nytt folk ger nya idéer, säger han.

Injong Rhee refererade till en undersökning som visar att Broadway-shower blir som mest framgångsrika när 20-30 procent av deltagarna är helt nya.

Samsung Electronics har omkring 370 000 anställda.

- Det är viktigt att föra in nya människor i en grupp och låta deras nya idéer utmana de gamla, säger Injong Rhee.

Han anser att konflikter är bra, om de hanteras på rätt sätt. ”Engineering conflcts”, som han uttrycker det på engelska .

- Nya idéer måste utmanas, kritiseras för att kunna skapa något av värde. Men det gäller att fokusera kritiken på idéerna, inte på människorna.

- Att hantera konflikter, och att få misslyckas stort och snabbt är vår hemlighet.

Det betyder förstås inte att alla produkter måste göras i full skala innan de skrotas.

- Man kan göra protyper i form av post it-lappar, så att gruppen kan visualisera idén.

Injong Rhee tror inte att Samsungs innovativa förmåga har något att göra med att bolagets hemvist är Sydkorea.

- Nej, det som krävs är ett system, som tillåter kreativitet. Alla kan kopiera vårt sätt.

- Kreativitet för mig är att binda ihop punkter på ett nytt sätt, som inte gjorts tidigare. Och att alla i gruppen tar med sig sin punkt.

Injong Rhee vill ha en brokig skara i sin grupp.

- Det handlar inte om någon viss ålder. Viktigare är att de har olika erfarenhet, och att alla kommer till tals på möten. Lyssna på varandra, uppmanar han.

Men Samsungs utvecklingchef avfärdar alla tankar på ”brain storming”.

- Vi har inga brainstormings-möten. Jag gillar inte det. “Brain fart”, hjärnfisar, är inte särskilt användbart. Idéer måste utmanas. Definiera målet och sök lösningar. Det krävs verklig koncentration för att komma fram med nya idéer.

- Kreativitet handlar om mänskliga relationer. Det kan ta tid att få fram den där briljanta idén när folk med olika erfarenheter ingår i en grupp. Men det är värt det.

 

Mer om: Samsung

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer