Så mycket satsar svenska företag på innovation

2012-01-20 10:26  

133 miljarder. Så mycket lägger svenska företag på sin innovationsverksamhet. Men helt nya produkter står bara för åtta procent av omsättningen.

Svenska företaget la 133 miljarder kronor på sin innovationsverksamhet under 2010 visar en ny rapport från SCB.

Av undersökningen framgår att 60 procent av företagen har någon typ av innovationsverksamhet.

Bland mindre företag med under 50 anställda är andelen något lägre, 56 procent. Däremot är den 85 procent bland stora företag med mer än 250 anställda.

SCB har också frågat företagen om vilken typ av innovationer de ägnar sig åt. Vanligast var produktinnovationer. Därefter kom innovationer inom marknadsföring, organisation och processer.

Företagen fick också svara på frågor om hur viktiga de nya produkterna var för försäljningen.

Det visade sig att gamla oförändrade eller marginellt förändrade produkter stod för lejonparten - 85 procent - av omsättningen 2010 hos de företag som satsar på produktinnovationer.

Produkter som var helt nya på marknaden stod för åtta procent medan sju procent kom från produkter som var nya för företaget.

Vanligaste samarbetspartnern i innovationsarbetet var leverantörer och kunder.

Marie Alpman

Mer om: FoU Patent

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer