Så fungerar bränsleceller

2009-01-13 23:00  

* Hur fungerar en bränslecell?

I princip som ett batteri. Skillnaden är att bränslecellen kräver ett bränsle, vanligtvis vätgas, för att fungera. Vid anoden delas vätet upp i elektroner och protoner. Elektronerna leds genom en elektrisk ledning och bildar en ström. Protonerna vandrar genom en elektrolyt till katoden, där protoner och elektroner reagerar med syrgas och bildar vatten.

* Går det att köpa bränsleceller?

Det finns flera företag i världen som säljer bränsleceller. Det brittiska analysföretaget Fuel Cell Today räknar 2007 som det år då bränslecellerna fick sitt kommersiella genombrott. Under förra året såldes 18 000 bränslecellssystem.

De vanligaste användningsområdena är som el- och hjälpaggregat

i till exempel telestationer, byggnader och husbilar. Men de har också slagit sig in på marknaden för gaffeltruckar och för vissa mindre apparater. Sedan länge används även bränsleceller i rymden och i militära sammanhang.

* När kommer bränsleceller i mobiltelefoner?

Flera företag i världen, däribland svenska MyFC (se artikel här intill) utvecklar små bränsleceller för bärbara apparater. Branschen tror på ett genombrott kanske redan i år. (Så har det dock låtit under ett antal år.)

* Är bränsleceller miljövänliga?

Det enda utsläppet från en vätgasdriven bränslecell är vanligt vatten. Hur miljövänlig tekniken är bestäms av hur vätgasen tillverkas. I dag sker det oftast från naturgas. Eftersom det är ett fossilt bränsle kan tekniken knappast klassas som miljövänlig.

Men enligt förespråkarna finns många sätt att framställa miljövänlig vätgas, till exempel genom elektrolys av vatten med hjälp av sol- eller vindkraft.

* Finns det bilar som drivs med bränsleceller?

Inga kommersiella, men flera bilföretag satsar på tekniken och har testfordon som drivs med bränsleceller. Honda hyr till exempel ut 200 exemplar av modellen FCX Clarity till privatpersoner i Kalifornien och i Japan. Även tillverkare som Opel, Daimler och Mazda testar bränslecellsbilar.

Enligt de flesta bedömare kommer det dock att dröja till 2015-2020 innan det finns serietillverkade bränslecellsbilar på marknaden.

* Vilka är nackdelarna med bränsleceller?

Tekniken är fortfarande dyr. Det finns också frågetecken kring livslängden hos bränsleceller. Det krävs en avancerad styrning av temperatur och flöden av bränsle, luft och vatten för att bränslecellen inte ska degradera.

Dessutom saknas en utbyggd distribution av vätgas som är svår och dyr att komprimera, lagra och transportera. Andra vanliga invändningar mot vätgas är att den har låg energidensitet och inte är någon primär energikälla.

Källor: Fuel Cell Today, Elforsk, Göran Lindbergh, professor i elektrokemi, KTH, Vätgas Sverige.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt