Så får Scania idéer att flöda

2016-11-25 06:07  
Scanias modulsystem gör det möjligt att hela tiden föra in nya innovationer i bilarna, menar Nina Olsson, gruppchef på Scania Research & Development. Foto: Jörgen Appelgren

En innovation kan inte beställas eller beordras fram. ”Nya lösningar växer fram i en miljö som uppmuntrar till självständigt tänkande och som tillåter lite galna idéer”, säger Nina Olsson, gruppchef på Scania Research & Development.

Självkörande bilar har blivit den samlade symbolen för utvecklingen inom fordonsbranschen. Men i själva verket är självkörande fordon ett resultat av en lång rad innovationer som steg för steg byggs upp till ett system som kan ta emot och omvandla information från omvärlden till beslut och handling.

Nina Olsson arbetar dagligen med innovationer kring produktkonfigurering för mjukvaran till Scanias fordon.

Och nya innovationer väntar hela tiden runt hörnet.

– Vi arbetar för närvarande med att utveckla ännu fler möjligheter att bygga om och anpassa bilarna till de behov som åkaren har för tillfället. Vårt modulsystem gör det möjligt att hela tiden föra in nya innovationer i befintliga fordon, säger Nina Olsson.

Bara under förra året tog Scania patent på 203 nya tekniska lösningar, både ”prylar” och programvaror. På programvarusidan handlar utvecklingen i stor utsträckning om att ge bilen möjlighet att fatta egna beslut med hänsyn till information från omgivningen.

Läs mer:

Läs mer: Experten: Så skyddar du dina snilleblixtar

Innovationer växer numera sällan fram bakom stängda dörrar. ”Oppfinnar-Jocke” har ersatts av dialoger och gruppdynamik där det måste finnas både bromsklossar och obotliga optimister.

– Det behövs medarbetare som utgår från att allt är möjligt, och medarbetare som säger att ”det där går aldrig”.

– När ingenjörerna spånar fritt behöver vi, i början i alla fall, inte bry oss om budget och kostnader. Våra chefer får fungera som ett slags filter i senare led. Men visst händer det att en innovation stoppas redan på spånarstadiet därför att det är uppenbart att den skulle bli för dyr, säger Nina Olsson.

För att en innovation ska ta sig hela vägen från idé till färdig produkt måste de som utvecklar produkten få möjlighet att ”klämma och känna” på den under vägen.

– Våra utvecklingsingenjörer har nära till både provbanor och fordonstillverkning rent fysiskt här i Södertälje, säger Nina Olsson. Vi kan alltså gå ner och se efter hur en produkt fungerar parallellt med att produkten implementeras. Modifieringar och förbättringar kan då genomföras i ett tidigt skede. Dialog och snabb återkoppling gör att risken för inbyggda fel kan minimeras.

Läs mer:

Läs mer: ”Tricket är att hitta de egna basmodulerna”

Kontakten med kunderna, användarna av produkterna, är förstås också viktig. Många idéer föds ur samtal med lastbilsförare som beskriver sin arbetsplats, även om föraren inte alltid vet exakt vad hen behöver.

Scania har nyligen lanserat en ny lastbilsmodell med avancerad elektronik som innebär ett stort steg mot framtidens självkörande fordon. Det som var science fiction bara för några decennier sedan har blivit verklighet.

– Övergripande kan fordonets elektronik ta emot information från omvärlden och omvandla informationen så att bilen kan fatta egna beslut.

Nina Olsson ger några exempel på vad bilen kan göra.

– Programmet kan hålla bilen inom gränserna för sitt körfält, automatiskt hålla avståndet till framförvarande fordon och själv nödbromsa.

Det finns även andra teoretiskt möjliga egenskaper som kanske inte skulle uppskattas odelat av alla förare.

– Om man tänker sig att programmet skulle hindra bilen från att överskrida den rådande hastighetsgränsen, så tror jag kanske att många förare skulle bli tveksamma. Det skulle nog även vara en politiskt känslig fråga. Men tekniskt är det redan i dag fullt möjligt att begränsa bilens maximala hastighet utifrån vägsträckans tillåtna hastighet, säger Nina Olsson.

Lars Krögerström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt