Så blir ditt företag bäst på innovation

2009-01-27 23:00  

Möt krisen genom att bli mästare på innovation. Här är strategierna som gör företag framgångsrika i sin forskning och utveckling, FoU.

Konsultföretaget Accenture har undersökt vad som kännetecknar företag som är duktiga på FoU. I en studie som genomfördes i höstas intervjuades FoU-chefer på 200 globala företag. Svaren har matchats mot hur bra företagen är på att snabbt ta fram nya, lönsamma produkter.

De ledande företagen skilde sig tydligt på en rad punkter.

- Här finns mycket att lära, inte minst nu i kristider, när många måste förändra sin verksamhet. Det räcker inte att minska kostymen, man måste byta ut den, säger Dario Aganovic, Nordenchef för Produktinnovation på Accenture.

Han anser att företag som tar tillfället i akt och effektiviserar sin FoU kan gå stärkta ut krisen.

Han vill särkilt lyfta fram fem egenskaper som kännetecknar företagen som är bäst på utveckling.

De har ett nära samarbete mellan marknadsavdelningen och produktutvecklingen i nya projekt från start. De mindre framgångrika har mer av vattentäta skott mellan avdelningarna och isolerar sin FoU från den övriga verksamheten.

Mästarna tar oftare hjälp av sina leverantörer och partners både i utvecklingsprocessen och för att få idéer till nya produkter.

- Många företag försöker göra för mycket själva. Det kan bero på en komplex organisation, där den ena handen inte vet vad den andra gör och där det är lätt att drunkna i detaljer, säger Dario Aganovic.

Mästarna skiljer också tydligt på utveckling av ny teknik och av nya produkter. Bara teknik som nått rätt mognadsnivå släpps in i utvecklingsprojekten.

- Det är ett vanligt fel att tekniken och produkten utvecklas i samma projekt, vilket ofta leder till stora förseningar och höga kostnader, säger Dario Aganovic

Framgångrika företag väntar också med att välja vilken idé som ska utvecklas till en färdig produkt. I stället håller de flera koncept vid liv för att vaska fram den bästa lösningen.

Stjärnorna på innovation prioriterar miljömålen. De kan väga tyngre än både tids- och kostnadsmål.

- Det är kanske oväntat, men dessa företag är ofta snabbare än andra på att leva upp till lagkraven och utnyttjar sin miljövänlighet i marknadsföringen, säger Dario Aganovic.

Han tycker att slutsatserna stämmer väl överens med de erfarenheter han själv har av förändringsarbete på stora företags FoU-avdelningar.

- I teorin vet alla det här. I praktiken är det svårare, men det har sällan varit så goda förutsättningar för genomgripande förändring som nu.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt