Nya tekniken ska stoppa smitarna

2017-03-17 11:35  
Foto: Alamy

Bilister smet från bensinnotor på totalt 25 miljoner kronor förra året. Ett nytt företag menar nu att de har en lösning på ett problem många gått på pumpen kring tidigare.

Branschorganisationen Svensk bensinhandel har i flera år mätt antalet smitningar från landets omkring 1 200 bemannade mackar med hjälp av medlemsenkäter. Under 2016 uppgick de till 43 000 stycken och till ett värde av 25 miljoner kronor.

– Det innebär en jätteförlust. En enskild handlare förlorar nästan en hel dagsförtjänst vid en smitning, säger Robert Dimmlich, vd Svensk bensinhandel.

De tekniska lösningarna för att hindra smitarna har varit många, berättar han. Bommar, pollare och hinder bland annat. Men organisationen har varit njuggt inställd till de flesta av dem. Bemannade stationer tjänar pengarna på korven och kaffet snarare än bensinen. Och de säkerhetssystem som testats har ansetts påverka köpbeteendet för mycket.

– Många av de tekniska lösningarna har prövats på pilotstationer men inte fallit väl ut, säger han.

Säkerhetsföretaget Stanley, tidigare Nischaya, hade långtgående planer för ett system de kallade Tankstopp. Mjukvara kopplad till övervakningskameror läste av bilarnas registreringsnummer. Landets mackägare skulle sedan gemensamt bygga upp en databas där smitares registreringsnummer fanns lagrade.

Mårten Gunnarsson, produktchef på Stanley, berättar att man med detta system även kunde komma åt ungefär den tredjedel av smitarna som helt enkelt glömt att betala.

– Bara genom att skicka ut ett brev om att man registrerats räknade vi med att få tillbaka ungefär en tredjedel av vad det smits för, säger han.

Men lösningen mötte juridiskt trubbel. Efter en lång process avslog Högsta förvaltningsdomstolens Stanleys ansökan om undantag från bestämmelserna i Personuppgiftslagen. Det skedde i maj förra året.

– Mackar är en komplex miljö som vi har ägnat många timmar åt att hitta alternativa lösningar till. Men vi har gått lite bet på det, säger han.

Nu har ett nytt företag, Tanksäker, kommit med en lösning som bygger på en liknande princip men med den skillnaden att ingen data sparas. Det avlästa registreringsnumret kontrolleras i stället direkt mot fordonsregistret. Om bilen är avställd eller anmäld stulen meddelas kassapersonalen och bilisten måste betala i förskott.

– Vi har även byggt ut lösningen så att den jämför bland annat bilens färg med den i fordonsregistret för att se om den är falskskyltad. Vi kommer aldrig att nå hundra procents säkerhet men det är bättre att bli varnad, säger Jonas Nykvist, tekniskt ansvarig på Tanksäker.

Systemet har testats på en station i Nyköping under ungefär tre års tid. Ytterligare fem stationer började testas i höstas, men med vissa problem.

– Hindret är ofta hårdvaruförutsättningarna som finns på stationerna. Många är eftersatta. Kamerorna är gamla och i kassan finns kanske inte ens en dator, säger han.

Förhoppningen är att omkring två tredjedelar av alla bemannade mackar ska vilja ha systemet. Tanksäker samarbetar med Svensk bensinhandel. Planen är att lansera lösningen på bredare front under maj månad.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL