Nya krockskyddet: mjuk motorhuv

2015-04-24 08:49  

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk.

När en fotgängare blir påkörd så är det bilens front som orsakar flest allvarliga skador. Det problemet försöker forskare vid Swerea Sicomp i Mölndal att lösa med ett kompositmaterial som snabbt kan tappa sin styvhet.

- Materialet mjuknar och fångar upp fotgängarens huvud för att minska skadorna, säger Angelika Bachinger, projektledare på Swerea Sicomp.

Projektet ingår EU-projektet Enlight där flera biltillverkare deltar, däribland VW, Fiat, Renault och Jaguar.

Kompositmaterialet består av kolfiber i en värmekänslig matris av epoxiplast. När skyddet aktiveras sänds en snabb strömpuls genom kolfibrerna som blir varma. Värmen sprids till plasten som förlorar 50 till 90 procent av sin styvhet.

Skyddet ska kunna aktiveras av de detektionssystem som många biltillverkare utvecklar för att bromsa bilen automatiskt om det finns risk att krocka med fotgängare. Hur snabbt huven hinner mjukna beror på mängden plast och på strömpulsens styrka. Angelika Bachinger räknar med aktiveringstider på ½ till 1 sekund. Det ska jämföras med att det tar en bil cirka 2,4 sekunder att stanna när man bromsar kraftigt vid 70 km i timmen.

Hittills har materialet testats på labb med gott resultat. En utmaning är att sänka den elektriska effekt som behövs för att få huven att mjukna tillräckligt snabbt. Med dagens material skulle det krävas 30 kilowatt.

- Vi har flera trix som kan sänka effektbehovet, så det tror jag inte blir något problem, säger Angelika Bachinger.

Tanken är att tekniken ska användas i elbilar, och strömpulsen kan då tas från batteriet som driver bilen.

En annan stor utmaning är att utveckla kontakterna som leder ström till kolfibrerna.

- Det bästa vore om varje enskild kolfiber fick en egen kontaktering. Det krävs miljontals kolfiber i en huv så det blir många kontakter, men vi har idéer på hur det kan lösas, säger Angelika Bachinger.

Projektet startade år 2012 och ska avslutas i september 2016. Innan tekniken når marknaden måste den även kunna produceras storskaligt. Det krävs också omfattande tester, bland annat med krockdockor.

Charlotta von Schultz

Mer om: Motorhuv

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer