Ny väder- och vindtunnel ska testa sportutrustning

2014-02-07 05:30  

Kanske kan framtida OS-deltagare från Sverige få ännu en liten fördel. En ny väder- och vindtunnel ska byggas på Mittuniversitetet i Östersund. Syftet är att kunna testa sportutrustning i så verklig miljö som möjligt.

Den nya vindtunneln kommer att vara 8 meter hög och 23 meter lång och ska installeras i en helt ny byggnad.

I tunneln ska nedförs- och uppförsbackar kunna återskapas, samtidigt som en fartstyrd fläkt ska ge rätt luftmotstånd. Även regn ska kunna simuleras.

Sedan tidigare finns ett textillabb

på Mittuniversitetet där slitage, ­vattentäthet, uv-tålighet och dragstyrka kan testas. Men med den nya vindtunneln kan hela plagg och produkter testas medan de används och utsätts för olika väderförhåll­anden.

Forskarna räknar med att även kunna studera hur väderförhållandena påverkar åkarna på olika sätt.

– Man kan se hur energiomsätt­ningen skiljer sig om man ligger i fronten och drar eller ligger i lä

bakom en annan åkare, säger Mats Ainegren, projektledare på Mittuniversitetet.

Det nya labbet, som enligt Mittuniversitetet blir världsunikt, ska stå klart till hösten 2014 och beräknas kosta cirka tio miljoner kronor.

Vindtunnlar vanligt i fordonsindustrin

  • Vindtunnlar används för att studera hur luftmotstånd och aerodynamik påverkar olika former och material, särskilt inom fordonsindustrin. Chalmers har till exempel tre vindtunnlar. Scania har nyligen byggt en anläggning i Södertälje som inte bara kan simulera vind utan även snö och regn. I München har BMW satsat på ett testcentrum med fem vindtunnlar där även hög höjd och kyla kan simuleras.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt