Nu har Renewcell börjat sälja sin återvunna bomull

2019-05-13 09:39  

H&M-backade Renewcell har passerat en ny milstolpe. För första gången har det svenska bolaget levererat sin återvunna och regenererade bomullsfiber till en kommersiell kund.

Än så länge återvinns bara motsvarande runt fem procent av alla nya textilier som hamnar på den svenska marknaden varje år. En svensk teknik kan ändra på det.

Renewcell grundades för sju år sedan, med målet att återvinna och regenerera bomullsfibrer så att de kan bli kläder på nytt. För två år sedan gick H&M in som delägare.

Bolaget har klarat labbförsöksstadiet, demofasen och kan i dagsläget ta hand om upp till 8 000 ton slitna textiler varje år vid anläggningen i Kristinehamn, vilket ger drygt 7 000 ton regenererade bomullsfibrer. Nu har Renewcell också inlett ett nytt kapitel.

Läs mer: Svenska tekniken kan ge en mer hållbar modeindustri

För första gången har bolaget levererat sin cellullosafiber gjord på textilavfall till en kommersiell kund, som beställt 22 ton av materialet. Den icke-namngivna kunden ska vara en av världens större fibertillverkare och finns i Kina.

– Vi kan inte berätta exakt vem det är. Det är så mycket hysch-hysch i den här industrin, men jag kan säga att vi har gjort den första kommersiella leveransen och det är ett stort steg för oss, säger Renewcells vd Mattias Jonsson till Ny Teknik.

För Renewcell är det här ett bevis för att bolaget nu har uppnått tillräckligt höga kvalitetsnivåer och volymer för att kunder ska vilja betala för produkten.

– Vår massa kommer att bli viskosfiber, som kunden så snabbt det bara går kommer att omvandla till nya kläder. Det blir en global lansering av ett välkänt varumärke förhoppningsvis redan i höst och förmodligen även i Sverige, säger Mattias Jonsson.

Läs mer: Stora Enso i samarbete med hållbara startups

Om det kan tänkas handla om H&M kan Renewcell inte säga.

Snabb upptrappning att vänta

Renewcell har nu sikte på att skala upp sin verksamhet och framför allt få till en kontinuerlig storskalig produktion.

– Nu när någon har börjat göra en produkt av återvunna material, då vill andra hänga på så snabbt som möjligt. Vi är den enda leverantören av den här återvunna massan, så vi ser en ganska snabb upptrappning av vår produktion framöver. Det är upp till oss att göra det ordentligt, genom att anställa fler och få till råvaruflödena. Men det kräver att vi får in mer kapital också. Att bygga industri kostar pengar, säger Mattias Jonsson.

Läs mer: Sunpine-grundare tar hjälp av skogsjätte för textilsatsning

Inom några år vill bolaget ha ytterligare en eller två fabriker som kan återvinna totalt motsvarande hälften av den textil som vi konsumerar i Sverige varje år.

Ett nytt spår är också att titta på produktion av acetater, även kallat acetatsilke, en konstfiber som framställs av cellulosa.

– Det är något vi har börjat jobba med mer nu och intresse finns från kunder. Man kan göra jättefina tyger med acetater. Vi jobbar tillsammans med en kund och utvärderar prover nu veckovis. Så vi har inte kommit hela vägen till produktion ännu, men det ser lovande ut i labbförsök. Det är jättespännande och kan möjliggöra lite nya prispunkter för oss, ett högre pris, säger Mattias Jonsson.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt