Innovation

Nedisning i 350 km/h

En vingprofil testas för nedisning i islabbet. Foto: Fraunhofer IFAM

Vindtunneln i det 90 kubikmeter stora islabbet ordnar nedisning vid 30 minusgrader och vindhastigheten 350 km/h.

Publicerad

Flygplan, fartyg, tåg, bilar, kylskåp, klimatanläggningar och vindturbiner - alla har det gemensamt att de kan råka ut för nedisning.

Vid Fraunhoferinstitutets avdelning för lackeringsteknik i Bremen har man nu tagit i bruk ett 90 kubikmeter stort islaboratorium där det blir möjligt att testa olika ytbehandlingsmetoder för att minska risken för isbildning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här