Navigatorn guidar runt hinder i stan

2009-05-05 23:00  

En ny svensk navigator hjälper synskadade att ta sig fram i stadsdjungeln bland trafik, cykelställ och uteserveringar. I slutet av nästa år ska systemet tas i drift.

"Uteservering i närheten" säger en syntetisk röst. Tom Iilahti skärper uppmärksamheten lite extra.

- Att gå in i uteserveringar gör ont, konstaterar han.

Han demonstrerar en ny navigeringstjänst för synskadade på Södermalm i Stockholm. Först har han matat in på mobilens knappsats vilken adress han vill nå och valt bland några olika rutter. Nu är det "bara" att följa instruktionerna i hörsnäckan och ta sig fram bland parkerade cyklar, små hundar och uteserveringar med den vita käppens hjälp.

Efter en alltför vid högersväng börjar mobilen vibrera. Tom Iilahti är på fel spår. Han väljer en ny riktning och når snart målet.

- För mig ger tjänsten en otrolig frihet. Jag hittar inte i de här kvarteren och hade aldrig kunna gå den här sträckan på egen hand, säger han.

Tekniken utvecklas i projektet

e-Adept av konsultföretaget Astando i samarbete med Stiftelsen Teknikdalen och föreningen Regis. Uppdragsgivare är Post- och telestyrelsen (PTS), Vägverket, Banverket samt Stockholms och Malmö stad.

Enligt Astando skiljer sig tekniken markant från bil-gps:er och de navigeringstjänster för gående som finns i avancerade mobiler.

- Vår positionering är mycket mer noggrann, och i stället för bilvägnätet använder vi nya digitaliserade gångvägnät. På så vis kan vi guida användarna på parkvägar, trottoarer och övergångsställen med stor precision, säger Elisabeth Dawidson, projektledare på Astando.

I dagens prototyp sköts positioneringen av en gps-mottagare på axeln plus en dosa i bältet med digital kompass, accelerometrar och stegräknare, som tar över när användaren hamnar i gps-skugga. Liknande funktioner finns i vissa mobiler, men då rör det sig om mindre exakta - och billigare - komponenter.

- Man behöver träffa rätt med en till två meters noggrannhet, och det lyckas vi med i de allra flesta fall, säger Astandos vd Torbjörn Lahrin.

Flera kommuner i Sverige skapar nu de digitala gångvägnät som krävs för att kunna erbjuda den nya navigeringstjänsten. Tanken är att en databas sedan ska uppdateras i samma stund som kommunen ger tillstånd till nya uteserveringar, vippskyltar och cykelställ. På så vis ska användarna hela tiden få tillgång till aktuell information.

Stockholm Stad och Borlänge har redan beslutat att tjänsten ska införas under nästa år. Och intresset är stort även från utlandet.

- Vi har fått förfrågningar från Hamburg, Barcelona och New York, säger Torbjörn Lahrin.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt