Innovation

Nasa har hittat vatten på månen (och det kan finnas mer än man tidigare trott)

Månen kan innehålla mer vatten än vad man tidigare trott.

För första gången har vatten hittats på månens solbelysta yta. Nya studier antyder också att det kan finnas mycket mera vatten på vår närmaste himlakropp än vad man tidigare trott.

Publicerad

Månen betraktades som snustorr fram tills för ungefär ett årtionde sedan. Men en rad upptäcker sedan dess har antytt att det finns vatten på ytan.

Två nya studier som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Nature Astronomy visar att månen kapslar in mycket mer vatten än vad som tidigare observerats.

Flygande observatorium

Tidigare forskning har genom att skanna av månytan kunnat se förekomst av vatten men inte kunnat skilja vattenmolekyler (H2O) från den närbesläktade hydroxigruppen (OH), som består av en syreatom och en väteatom.

Nasas luftburna observatorium Sofia (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy), som bärs av en Boeing 747-flygplan, har kunnat skilja molekylerna åt.

Upptäckten har gjorts genom observationer av infraröd värmestrålning från månens södra hemisfär, närmare bestämt i kratern Clavius. Det är en av månens största kratrar som också är synlig från jorden. Datan visar att det finns vatten motsvarande en 33 centilitersburk i en kubikmeter jord spritt över månytan vid kratern.

Forskare har tidigare med hjälp av andra rymdsonder betraktat månen och kommit fram till att det finns fruset vatten närmast polerna, områden på månens yta som inte nås av direkt solljus och där temperaturen håller sig kring minus 150 grader.

Mindre än Sahara

"Vi har fått indikationer på att H20 – det vatten som vi känner till – kan förekomma på månens solbelysta yta. Nu vet vi att det finns där", säger Paul Hertz, chef över avdelningen för rymdfysik vid Nasas huvudkontor i Washington.

Som jämförelse tar forskarna Saharaöknen som består 100 gånger mer vatten än vad Sofia upptäckt på månytan. Vatten anses vara viktig komponent för framtida rymdresor och är samtidigt en huvudingrediens för att liv ska kunna uppstå. Om vattnet som upptäckts är lätt att ta upp är dock fortfarande högst oklart.