Nasa har hittat organiskt material i stenar på Mars

2018-06-08 07:11
Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Nya fynd på Mars kan tyda på att planeten härbärgerade liv en gång i tiden. Amerikanska Nasa har upptäckt organiskt material – tre olika typer av molekyler – när dess sond Curiosity skrapade lite i mer än tre miljarder år gammal lersten på Marsytan.

Man har också upptäckt att andelen metan i atmosfären varierar oväntat mycket säsongsvis. På jorden kommer den absoluta merparten av metanet i atmosfären från biologisk aktivitet.

– Det finns tre möjliga källor till det organiska materialet, säger Jennifer Eigenbrode, astrobiolog vid Nasa.

– Den första skulle kunna vara liv som vi inte känner till. Den andra skulle kunna vara meteoriter. Och den sista kan vara geologiska processer, alltså själva processerna där stenar skapas.

Curiosity har tidigare hittat organiskt material på Mars, men i betydligt mindre och svårtydda mängder. Sonden borrar i Gale-kratern, en stor försänkning som tros ha kunnat vara en sjö för miljarder år sedan.

– Allt som behövdes för stödja liv fanns där. Men det säger oss inte att liv fanns där, säger Jennifer Eigenbrode.