Minskad tilltro till regeringens innovationspolitik

2013-03-19 14:38  

Tilltron till regeringens innovationspolitik har minskat bland svenska storföretag. Samtidigt har de blivit mer nöjda med samarbetet med universitet och högskolor. Det visar den årliga globala innovationsbarometern som presenterades i dag.

I höstas presenterade regeringen den nationella innovationsstragegin. Månaderna efter intervjuade det internationella undersökningsbolaget StrategyOne/Edelman 100 vd:ar på svenska storbolag. Intervjuerna ingick i den globala innovationsbarometer som företaget General Electric utför varje år. Resultatet visar bland annat att svenska vd:ars tilltro till ramverket för innovation sjunkit drastiskt från 72 till 59 poäng (av 100 möjliga) jämfört med förra året. Det är ett resultat sticker ut jämfört med övriga 24 länder som deltog i studien. Utfallet fick Antoine Harary, vd på StrategyOne/Edelman att reagera.

-Vad är det som händer i Sverige undrar jag?

Förklaringarna till tappet kan vara många. Diskussionen om betydelsen av innovation kan ha skapat höga förväntningar på innovationsklimatet, menade Marie Ivarsson på Näringsdepartementet vid en presentation på IVA på tisdagen.  För litet antal intervjuade menade Jesper Strömbäck, generalsekreterare i regeringens framtidskommission. Personerna som intervjuades var heller inte samma som de som intervjuades förra året.

-Resultatet kan vara en slump, sa han.

Men Antoine Harary menade att nervositet, ökat tryck och oro går att utläsa ur fler av barometerns resultat.

- Vi ser att det är lite mer skakigt, men det kan också vara en effekt av den ekonomiska krisen.

Men barometern innehåller också fler positiva trender. Dit hör att svenska företagsledar gav universitet och högskolor mycket högre poäng än tidigare när det gäller hur lätt det är att samarbeta. Sverige har också ett gott rykte globalt när det gäller innovationskraft. Bara USA och Tyskland hamnar högre upp på skalan.

Men vi kan bli bättre. Att låta elever i grundskolan och gymnasiet läsa företagsekonomi är lika viktigt som att de får läsa statskunskap, anser Rune Andersson ordförande i Innovationskraft Sverige.

-Dessutom måste vi få fram morötter som får erfarna och kompetenta 40-55 åringar att våga ta steget och bli entreprenörer, säger han.

Magnus Karlsson, innovationsansvarig på Ericsson menade också att storföretagen måste bli bättre på att hitta "intraprenörerna".

-Företag som Ericsson har ett rikt inre idéliv. Men vi är inte lika duktiga på att hitta enterprenörerna inom företaget som vi är på att hitta och följa chefsämnen och teknikexperter.

Läs hela Sverigedelen av GE Global Innovasion Barometer.

Ulla Karlsson-Ottosson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer