Ministern: Nedläggning av Astra Zeneca blev ett ”Sputnik moment”

2015-04-21 15:32  
Forskningsminister Helene Hellmark Knutsson såg Astra Zenecas nedläggning i Södertälje som ett uppvaknande. Foto: Marie Alpman

När Astra Zeneca stängde sina forskningslabb i Södertälje blev det ett ”Sputnik moment”. <br>- Alla vaknade till, sa forskningsminister Helene Hellmark Knutsson om att företagen minskar andelen forskning i Sverige.

På tio år har företagens satsningar på forskning och utveckling i Sverige minskat från tre procent av bnp till två procent. Det framkommer av en ny rapport från organisationen Svenskt Näringsliv om fou-investeringar och forskarjobb i Sverige.

Vid ett välbesökt seminarium på Norra Latin i Stockholm diskuterades frågan om vad Sverige kan göra för att vända utvecklingen.

Forskningsminister Helene Hellmark Knutsson beskrev Astra Zenecas nedläggning av forskningen i Södertälje som ett "Sputnik Moment".

- Alla vaknade till. Vi kan inte ta Sveriges position för given längre, sa hon.

Nästa år lägger regeringen fram en forskningspolitisk proposition. Arbetet har börjat och enligt Helene Hellmark Knutsson kommer den att ha ett tioårigt perspektiv och innehålla även innovation och högre utbildning.

- Långsiktighet och samverkan är nyckelfaktorer för att vi ska klara den hårdnande konkurrensen, sa forskningsministern och pekade bland annat på att det behövs ökad rörlighet mellan akademin och företagen.

En annan utmaning är att få ut mer resultat från forskningen, inte minst nya växande innovativa företag.

Enligt Investors ordförande Jacob Wallenberg går globaliseringen in i en ny fas.

- Kompetensen höjs i länder som Kina. För Sverige innebär det allt hårdare konkurrens allt högre upp i värdekedjorna.

Sverige behöver bli mer attraktivt så att utländska företag väljer att lägga fou här, menade han.

- Då behövs ett gott kunskapsklimat i bred mening. Det börjar i skolan där det bland annat behövs tydliga mål.

Rapporten om företagens fou i Sverige bygger på data och intervjuer med de tio mest fou-intensiva företagen i Sverige. Under perioden 2007 till 2013 ökade de sin globala fou med 9000 årsverken. Endast 400 av dessa hamnade i Sverige.

I mer än 20 år har Ny Teknik granskat hur mycket svenska företag satsar på fou.

När vi senast frågade storföretagen vad som är viktigast för att de ska satsa mer på fou i Sverige svarade de: rätt utbildning på högskolorna och bättre möjligheter till fou-avdrag.

 

Fotnot: Uttrycket "Sputnik Moment" beskriver en händelse som får människor att känna sig hotade eller utmanade och som innebär att de måste anstränga sig hårdare för att komma i kapp. Det kommer av att dåvarande Sovjetunionen sköt upp den första satelliten, Sputnik 1, före USA.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt