Målet: Kolla på alla flygplan

2014-01-30 05:30  

Vilka plan rör sig på himlen och vart är de på väg? Med en app från Stockholmsföretaget Flightradar 24 kan alla få ett eget flygledartorn i fickan.

Många är intresserade av flyg.  Varje månad har Flightradar 24:s webbsida mellan fem och sex miljoner besökare. Drygt tre miljoner har köpt en app.

– Vi har toppat listan över de bäst säljande reseapparna i mer än 140 länder och försäljningen fortsätter att öka, säger vd Fredrik Lindahl.

Det senaste räkenskapsåret uppgick försäljningen till 25 miljoner.

Alla större passagerarplan visas på en karta i appen. Tryck på ett plan och ett foto kommer upp tillsammans med data om position och rutt. Planets väg kan följas i en 3d-vy. Det går också att identifiera plan genom att rikta telefonen mot himlen.

Data om planen fångas in av ett nätverk av radiomottagare hos 3 000 frivilliga runt om i världen. De tar emot flygplanens så kallade ADS-B- signaler med information om identitet, position och hastighet.

Informationen skickas sedan automatiskt via internet till Flighradar24:s servrar.

Där kombineras den med andra data som företaget samlar in, till exempel om flygbolagens flygplansflottor och information från flygbolagens avgångstavlor.

Målet är total koll på all världens flyg.

Att förbättra radiotäckningen har därför högsta prioritet.

– Det är en kapplöpning där bäst täckning vinner. Vi har ett försprång som vi vill behålla, säger vd Fredrik Lindahl.

För att snabba på utbyggnaden bygger företaget sina egna radiomottagare som skickas ut gratis till frivilliga som anmäler sig på hemsidan. Intresset är det inget fel på.

– Vi får in ungefär 50 anmälningar per dag, säger Fredrik Lindahl.

Områden med dålig täckning prioriteras.

– Men vi vill också se bilder på var de tänkt placera antennen innan vi skickar iväg en mottagare, säger Mikael Robertsson, en av företagets grundare.

Varje vecka växer nätverket med cirka 80 punkter, uppskattar han.

Sju av nio personer på Flighradar 24 jobbar med utveckling.

Till sommaren kommer en ny app som ska innehålla fler sociala funktioner. I år lanseras också den första tjänsten som bara riktas till flygbolag.

– De använder oss redan och jag har själv sett att Boeing har en stor skärm med Flighradar 24 i sitt kontrollrum för Dreamliner, säger Fredrik Lindahl.

Med den nya tjänsten ska de enkelt kunna se var de egna planen befinner sig, och koppla på egna data om till exempel last, besättning och bränslenivå.

Nästa steg: Positionering

  • Ungefär 60 procent av världens flyg är utrustade med ADS-B- transpondrar. Ny lagstiftning både i Europa och USA gör att andelen ökar på sikt. Syftet är bland annat att öka flygsäkerheten genom att piloterna kan se vilka andra plan som är i närheten.
  • För att positionera flygplan med en äldre typ av transpondrar används multilateration. Den bygger på skillnaden i tid som det tar för planets signal att nå fyra eller fler mottagare. Dessa måste dock stå tillräckligt tätt. I dag kan Flightradar24 använda metoden i nästan hela Europa och delar av Nordamerika, men i takt med att nätverket växer kan den användas i fler delar av världen.

Flightradar 24

Ort: Stockholm.

Grundat: 2012.

Anställda: 9.

Omsättning 2013 (brutet räkenskapsår): 25 miljoner kronor.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer