Lödderproblemet löstes i Nyköping

2012-07-19 05:30  

På 1950-talet blev tvättmaskiner allt vanligare i Sverige. Men dåtidens tvättpulver passade inte de nya maskinerna. 1956 kom räddningen, ett nytt medel från Nyköping.

Tvättmaskiner var nymodigheter på 1950-talet. Det var fortfarande vanligt att tvätta för hand och att koka vittvätt med lut i vedeldade bykgrytor. Nu måste husmödrarna – för det knappast var männen som tog hand om tvätten vid den här tiden – lära sig hantera den nya tekniken.

I Sverige blev det tidigt vanligast med cylindertvättmaskiner, i motsats till de maskiner med stor omrörare i botten, som ännu i dag dominerar i exempelvis USA. Utvecklingen drevs på av Statens institut för konsumentfrågor. Institutet, en föregångare till Konsumentverket, upplyste om att cylindermaskinerna var skonsammare mot tvätten samtidigt som det gick åt mindre vatten.

Problemet var bara att tvättmedlen inte passade för maskinerna. Det gällde både traditionella tvålpulver och de nya syntetiska tvättmedel som nu hade dykt upp på marknaden. Till exempel Surf som lovade ”renare tvätt på lättare sätt” och Konsums motsvarighet Sulfo. Medlen löddrade för mycket, vilket gjorde att maskinerna skummade över, ibland kokade torrt och att tvätten kunde bli dåligt sköljd.

Lösningen på  tvättproblemet utvecklades vid Sunlights fabrik i Nyköping. 1957 lanserade man det första låglöddrande syntetiska tvättmedlet, Via. Därmed fick det svenska hushållen tillgång till ett modernt tvättmedel flera år tidigare än resten av Europa, enligt Sunlightägaren Unilevers egen historieskrivning.

Medlet var lätt att dosera, det räckte med att hälla i så mycket pulver att det syntes en tre, fyra centimeter bred lödderrand genom luckan. ”En inbyggd löddersignal”, som det hette i reklamen. Löddersignalen gick igen på tvättmedelspaket, som en vit vågrand tvärs över.

Via blev en succé. Kanske inte minst för att företaget hade ett nät av konsulenter i nära samarbete med tvättmaskinstillverkarna. De demonstrerade gratis hur utrustningen i hyreshusens tvättstugor skulle användas. Samtidigt informerade konsulenterna om hur man tvättade på bästa sätt – och passade förstås på att berätta om fördelarna med Via.

Att det var bättre med mindre lödder var ju inte ett solklart samband. Från tvålflingetiden hade folk lärt sig att förknippa skum och lödder med tvättkraft. Och när Sunlight i början av 1950-talet presenterade sitt nyutvecklade Surf för en busslast inbjudna journalister, framhöll företagets tekniska chef att en fördel med syntetmedlet var att det löddrade ext­ra mycket.

Fabriken i Nyköping lades ner 1992. Namnet Via lever kvar på den svenska tvättmedelsmarknaden, fast innehållet i paketen har förändrats flera gånger om sedan premiären för 55 år sedan.

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer