Forskaren Robin Gremaud har undersökt hur en legering bestående av magnesium, titan och nickel kan användas för att tillverka en lätt vätgastank. Olika proportioner kan legeringen absorbera gasen mer eller mindre.
Gremaud har använt sig av en analysmetod som utvecklats vid universitetet i Amsterdam för tio år sedan för att samtidigt kunna studera hur massor av blandningar av de tre metallerna reagerar på exponering för vätgas.
Han konstaterar att om man tillverkar en vätgastank med den bästa legeringen för att använda i en vätgasdriven bil som ska kunna köra 400 km på en tankning så kommer tanken att väga 200 kg.
Skulle man i stället välja eldrift i samma bil så skulle ett litium-jonbatteri med kapaciteten att driva bilen 400 km utan att laddas om väga 317 kg.
Det brittiska företaget Ilika, som bland annat drivet vätgasutvecklingsprojekt tillsammans med oljebolaget Shell, är intresserat av att ta fram en analysmetod baserad på det arbete som Gremaud gjort.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.