Kvantoptik i fokus för årets nobelpris

2012-10-09 10:58
Haroche och Wineland

Supereffektiva kvantdatorer och en ny tidsstandard. Det kan bli resultatet av årets Nobelpris i fysik.

Kvantpartiklar är luriga. Så snart vi försöker titta in i deras värld genom mätningar förstörs de. Årets Nobelpristagare i fysik, fransmannen Serge Haroche, 68, och amerikanen David J Wineland, 68, lyckades hitta en lösnig.

Med hjälp av sinnrikt utformad apparatur har de på olika sätt lyckats mäta de ytterst ömtåliga kvanttillstånd som tidigare var oåtkomliga för direkta observationer. Plötsligt var det möjligt att undersöka kvantpartiklarna, kontrollera dem och räkna. Utan att de förstördes.

David J Wineland håller elektriskt laddade atomer, joner, i en fälla och mäter och styr dem med ljus, alltså fotoner. Serge Haroche gör tvärtom, han fångar in fotonerna i fällan. Sedan mäter och styr han dem med hjälp av atomer som sänds genom fällan.

Båda pristagarna är företrädare för forskningsfältet kvantoptik, där man studerar växelverkan mellan ljus och materia: Området hör till de fält som växt starkast inom fysiken under senare år. Forskningen har nu tagit de allra första stegen på vägen mot en ny typ av supereffektiva kvantdatorer. Experimenten har även lett till extremt noggranna optiska klockor som så småningom kan bli den nya tidsstandarden, mer än hundrafalt exaktare jämfört med dagens cesiumur.

Årets stora vetenskapliga upptäckt –en ny partikel som troligtvis är den eftersökta Higgsbosonen – fanns in i det sista med bland de heta förhandstipsen. Att den förr eller senare kommer att resultera i ett Nobelpris tycks alla överens om. Men en upptäckt måste ha vara publicerad i en vetenskaplig tidskrift senast den 31 december året innan för att komma ifråga. Genombrottet vid Cern rapporterades först den 4 juli i år.

Värt att veta om Nobelpriset i fysik

Nobelpriset i fysik delades ut första gången år 1901. Fram till idag har 192 personer tagit emot det prestigefyllda priset. I den exklusiva klubben ingår bland annat Marie Curie och Albert Einstein.

Visste du att:

* Medelåldern bland pristagarna är 54 år.

* 25 år är den yngsta person som hittills fått priset.

* 2 kvinnor har hittills fått priset.

* 50 år är handlingarna bakom varje pris hemligstämplade.

Ulla Karlsson-Ottosson