KTH-forskare fann ny molekyl

2010-12-20 08:58

Lagom inför kemins år 2011 har en forskargrupp på KTH i Stockholm upptäckt en ny molekyl i gruppen kväveoxider. – Det här är den hittills största i gruppen. Den näst största upptäcktes 1840, säger Tore Brinck, professor i kemi på KTH.

Upptäckten kom på sätt och vis till av en slump.

- Vi höll på att studera sönderfallet av en annan förening med kvantkemiska beräkningar. Det var då vi förstod att den nya molekylen skulle kunna vara stabil. Vi har nu visat hur man kan göra den och detektera den. Vi har också lyckats tillverka så mycket i provrör att det kan detekteras.

”Vi” är, förutom Tore Brinck och nybakade doktorn Martin Rahm, dr Sergey Dvinshikh och professor Istvan Furó som varit med i upptäckten.

Den nya molekylen kallas trinitramid och ser ut lite som en trebladig propeller. Formeln är N(NO2)3

- Den är mycket energirik och är en möjlig komponent för framtida raketbränslen, säger Tore Brinck. Ett sådant bränsle skulle få betydligt bättre prestanda än något existerande och dessutom vara miljövänligt.

Det var också i arbetet med att hitta ett alternativ till dagens fasta raketbränslen som forskarteamet hittade den nya molekylen.

- Den dök helt enkelt upp i våra beräkningar, säger Tore Brinck.

Kvantkemiska beräkningar är den metod som forskare tar till när de vill testa egenskaperna hos nya material utan att genomföra regelrätta experiment. I datorn simulerar man egenskaper hos atomer och molekyler genom att beräkna växelverkan mellan atomkärnor och elektroner, som angrips med Schrödingerekvationen.

- Man får ju inga exakta lösningar, men med större datorkraft blir approximationerna allt bättre, säger Tore Brinck.

- Det har varit en enorm utveckling i datorkraft sen jag började i slutet på 80-talet. I dagsläget kan man göra komplicerade beräkningar på ett par dagar, med åtta processorer. För 22 år sedan skulle samma beräkning tagit mer än 100 år.

Eddie Pröckl