KTH: Brant landning minskar flygbuller

2016-10-03 16:35  
Brantare inflygningar mot flygplatser kan minska det buller som närboende utsätts för, visar en KTH-studie. Foto: Alamy

Brantare inflygningar mot flygplatser kan minska det buller som närboende utsätts för, visar en KTH-studie. Genom att flyga in med en vinkel på maximalt 3,5 grader, i stället för normalt 3 grader, kan ljudnivåerna sänkas med två decibel, rapporterar SVT Nyheter.

Det låter kanske inte mycket, men det upplevs som en markant skillnad på marken.

– Om man får en sänkning på en eller två decibel så flyttar man gränserna på bullerkartorna ganska väsentligt. Det kan handla om kilometer, säger Mats Åbom, föreståndare för Centrum för hållbar flygfart på KTH och professor i akustik, till SVT.

Men en brantare inflygning löser inte helt problemet med flygbuller.

– Om det ska vara en skillnad så att man hajar till, då måste man sänka med fem sex decibel, säger Mats Åbom.

Läs mer: Brantare stigning kan ge tystare flyg

Brantare inflygningar har provats i London och Frankfurt.

– Människor har upplevt en förbättring med de här måttliga skillnaderna.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt