Innovation Kemipriset för litiumjonbatteriet Foto: Naina Helén Jåma/TT Sara Snogerup Linse, Göran K. Hansson, ständig sekreterare för Vetenskapsakademien och Olof Ramström presenterar årets Nobelpristagare i kemi under en pressträff på Kungliga Vetenskapsakademien. Foto: Naina Helén Jåma/TT John Goodenough när han tog emot den amerikanska utmärkelsen National Medal of Science av president Barack Obama i Vita huset 2013. Foto: Charles Dharapak Akira Yoshino, en av kemipristagarna 2019, efter beskedet att han får Nobelpriset. Foto: Yuta Omori De sitter i mobiltelefoner, elbilar och möjliggör förnybara energikällor. Årets Nobelpris i kemi går till tre forskare för utvecklingen av litiumjonbatteriet. TT Publicerad 9 okt 2019 kl 13.55 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annonse Årets Nobelpris i kemi tilldelas John Goodenough, Stanley Whittingham och Akira Yoshino för utvecklingen av litiumjonbatterier.Stanley Whittingham säger till TT att han fortfarande är i chock över att ha fått priset. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ kemipriset innovation nobelpriset nyheter Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Fraktjätte vill förnya order hos återuppståndet Volta Voltas största order innan konkursen kom från DB Schenker. Fraktbolaget säger sig nu vara suget på att förnya ordern.
Cisco samarbetar med Nvidia – stärker cybersäkerheten med hjälp av ai Hypershield är namnet på en ny Cisco-lösning som ska ge molnet och datacenter ett bättre skydd när vi träder in i ai-eran.
Drömgränsen: Elbilen klarade 100-milatur i verkliga förhållanden En riktig långresa och ett nytt drömmål uppnått. Nio har visat att deras ET7 med det nya 150 kWh-batteriet klarar över 100 mils räckvidd vid verklig körning.