Jagar farliga bubblor i bränslepumpen

2010-11-17 15:16  

Gasbubblor i jetbränslet förstör komponenter i motorns bränslepump. Nu letar forskare efter orsaken.

Problemet med s k kavitation i vätskor är känt sedan länge. I höga strömningshastigheter övergår vätskan i gasform när trycket sjunker. När trycket sedan ökar imploderar bubblan och kan då skada ytor i närheten. Metallföremål drabbas av utmattningsskador som kan leda till haverier om skadan inte upptäcks i tid.

Fenomenet är noga undersökt när det gäller exempelvis fartygspropellrar, men det uppstår även i pumpar och är då svårare att studera.

Forskare vid Notre Dameuniversitetet i Indiana har nyligen publicerat en vetenskaplig artikel om kavitationsstudier av jetbränslet JP-8 i bränslepumpar till jetmotorer.

Jetbränslet är en blandning av 228 kolväten och tillsatser, som var och en har sina unika egenskaper i flödessammanhang.

- Fortfarande konstrueras jetbränslepumpar enligt principen trial-and-error, säger professor Patrick Dunn, en av forskarna. Om de fick ett pålitligt cad-program skulle de kunna göra pumparna lättare och effektivare.

Resultatet av forskningen ska ge konstruktörerna värdefull information om var i pumpen de höga strömningshastigheterna kan ge upphov till kavitation.

- Det svåra med att studera kavitationen i en pump jämfört med en fartygspropeller är att det finns mängder av små kanaler, öppningar och snurrande skivor, säger Dunn. Dessutom är jetbränslet en utmaning för den som skriver ett cad-program eftersom bränslet ändrar egenskaper beroende på hur det lagras och är ofta förorenat med mikropartiklar som kan förvärra kavitationsskadorna.

Forskningsprojektet har stötts av företaget Honeywell, välkänd underleverantör till flygindustrin.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer