Inga butiksköer med svensk teknik

2017-09-08 09:58  
Ather Gattami är en av grundarna till Amazon Go-utmanaren Tosk. Foto: Jörgen Appelgren

Det finns en utmanare till Amazon Go. Den är svensk och heter Tosk. ”Det låter djärvt men vi tycker vår lösning är bättre”, säger delägaren Ather Gattami.

I butiken Amazon Go i Seattle kan kunderna plocka de varor de vill ha, packa ner dem och lämna butiken när de är klara. Inga köer, ingen betalning i kassan. Amazon har försett butiken med datorseende kameror, sensorer och byggt sitt system med artificiell intelligens. Allt kunden behöver göra är att checka in i butiken med en app.

– När vi hörde talas om Amazon Go tänkte vi att det var väl fan att vi inte hann först. Vi har en prototyp som fungerar och vi har potentiella kunder som är intresserade av vår teknik. Men sedan vände vi det till en fördel. Amazon Go visar att vi haft rätt hela tiden, säger Ather Gattami.

Prototypen Tosk utvecklat har många beröringspunkter med Amazon Go, inte minst delar de visionen om att eliminera köer. Tosk använder precis som Amazon Go artificiell intelligens i sitt system. Men en avgörande skillnad är att de valt RFID-taggar istället för datorseende. Taggarna är idag så billiga (och så små) att de kan placeras på varje enskild vara.

Läs mer:

Läs mer: Röststyrning blir nyckeln till digitala hemmet

– RFID-taggarna är endast kopplade till produkterna, så behöver vi inte spåra personer i butiken utan endast varorna, säger Ather Gattami.

Skillnaden är betydande eftersom det blir enklare att följa GDPR, den europeiska dataskyddsförordning som träder i kraft nästa år. Men enligt Tosk blir det i princip lika enkelt att handla som med Amazon Go.

– När man scannar en vara och köper den via vår app så uppdateras servern i butiken som då larmar av produkten. Sedan kan man bara lämna butiken. Skulle man å andra sidan inte betala förblir produkten larmad.

Den uppenbara frågan infinner sig: hur är det här ett stort kliv från de självscanningsmetoder som redan existerar i dag?

– Vi har alternativa lösningar där man scannar alla varor i korgen på en gång men vi är inte riktigt redo att prata om detaljerna där än.

Gattami radar sedan upp det han tycker blir till handlarens fördel. Mindre bemanning i kassorna. Lägre avgifter för kortköp eftersom kunden kan betala direkt via sitt bankkonto. Optimerad logistik när varje varas resa kan spåras.

Läs mer:

Läs mer: Röststyrd shopping ökar: ”Enkelt för spontanköp”

Och kunderna kan – förutom att de slipper stå i kö – få rekommendationer och påminnelser via samma Tosk-app som de genomför köpen med. Det är bland annat här artificiell intelligens blir användbart.

– Personligen lagar jag inte fler än sju rätter. Det betyder att de varor jag behöver handla återkommer periodiskt. Men idag antecknar jag varje gång jag ska handla. Tänk istället att ha ett system som lär sig vad du handlar och som kan påminna dig om det du behöver, säger Ather Gattami.

Han håller fram Tosk som en lösning på omnikanalproblemet. Marknadsföringstermen omnikanal har många definitioner. Men en tanke bakom begreppet är att kundupplevelsen ska kännas sömlös över handlarens alla kanaler, såväl fysiska och digitala. En annan är att man ska kunna erhålla samma typ av kunddata oavsett om man är e-handlare eller har en fysisk butik.

Tosk startade sin verksamhet för två år sedan och har en prototyp klar.

– Vi är idag två grundare och jobbar med konsulter. Dessutom har vi ett samarbete med en stor it-leverantör som sköter integrationsarbetet med kunden. Men vi börjar få mer uppmärksamhet och fler bolag har visat intresse. Framför allt efter att Amazon Go kom ut.

Så fungerar Tosk

Med Tosk måste handlaren installera nya antenner i butiksentrén. Portantennerna skickar information till en lokal server som är förbunden med Tosks egen molntjänst. Molntjänsten kommunicerar med kundens app i telefonen.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt