Hyundai satsar på billigare och lättare exoskelett

2019-09-10 14:15  

Systemet väger 2,5 kg och avlastar armarna för den som arbetar under bilen. Tester visar att Hyundais exoskelett VEX ökar produktiviteten – och nu väntas en bred utrullning.

Exoskelett för arbetare låter kanske som en framtidsvision, men branschen för bärbar robotik förväntas växa med 14 procent per år. Prognosen har ställs av the International Federation of Robotics, som förutspår att 630 000 exemplar kommer att ha sålts globalt år 2021.

Nu visar Hyundai upp sin version. Det fjäderbelastade systemet behöver inga batterier, och med en vikt på 2,5 kilo är Vest EXoskeleton 22–42 procent lättare än konkurrerande system. ”VEX” bärs som en ryggsäck och den ledade ställningen ger stöd när man exempelvis jobbar med att montera avgassystem under en bil.

Användaren behöver bara sticka in armarna genom axelbanden och fästa bältena över bröst och midja. Sedan följer exoskelettet bärarens rörelser och avlastar vikten i sex ställbara nivåer, upp till 5,5 kilopond.

Utvecklat exoskelett för benen

Utvecklingen har inkluderat pilottester vid två av koncernens fabriker i USA, där systemet ökade produktiviteten. Bolaget överväger nu en utrullning på bred front. Hyundai Rotem väntas inleda tillverkningen av VEX i december, Priset ska hamna cirka 30 procent under konkurrerande system – som vanligtvis kostar omkring 5 000 dollar. Det skriver Hyundai i ett pressmeddelande.

Hyundai har även utvecklat en tillsats för benen, som väger 1,6 kilo. Chairless EXoskeleton (CEX) gör det möjligt för användaren att sitta ned. Lösningen kan minska arbetarens muskelaktivitet i rygg och underkropp med 40 procent.

Läs mer: Robotsvans ska hjälpa gamla att hålla balansen

Bland konkurrenterna till VEX finns Ford som redan har rullat ut sin EksoVest i flera fabriker. Västen stödjer bärarens armar och kan kompensera med 2–7 kilos lyftkraft per arm. Systemet som har utvecklats av Ekso Bionics väger 4,3 kg.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt