Innovation

”Hur kul som helst att köra”

TOKYO/JAPAN. För en vecka sedan berättade vi om Toyotas bränslecellssatsning. Men det är inte den enda lösningen för en grönare trafik som biljätten satsar på. Nu testar vi en batteridriven trehjuling.

Publicerad

Trehjuliga småbilar var ungefär det töntigaste man kunde ha när de kom för drygt 50 år sedan. De var varken bilar eller motorcyklar, de lät minkigt och riskerade att blåsa omkull om man mot förmodan fick upp dem i någon typ av hastighet. Messerschmitt, Heinkel och BMW var de vanligaste märkena.

Så det är med en viss skepticism som Ny Tekniks reporter klämmer in sig i Toyotas elektriska trehjuling Iroad. Den påminner rätt mycket om de tyska förfäderna. Iroad ska till att börja med tillverkas i 100 exemplar och ingå i ett projekt med elektriska lånefordon i Toyota City.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här