Innovation

Huawei: De bästa får bäst personal

Målet är att öka satsningen på forskning och utveckling i Sverige ytterligare. Det säger norrmannen Kenneth Fredriksen som har jobbat på Huawei sedan 2012 och tog över som vd i Norden i fjol. Foto: Jörgen Appelgren
En av Huaweis senaste telefonmodeller – P10 – visades upp på mobilmässan i Barcelona tidigare i år. Huaweis marknadsandel för mobiltelefoner i Sverige har ökat från 5,4 procent 2016 till 9,4 procent 2017. Foto: Manu Fernandez

En personal som alltid är utanför sin trygghetszon. Med den metoden vill Huawei locka Sveriges bästa FoU-kompetens.

Publicerad

Huawei har aldrig behövt ångra att Sverige blev det första landet utanför Kina där telekomgiganten byggde en division för forskning och utveckling. Tvärtom: nästan 17 år senare är ambitionen att öka satsningen på FoU. Däremot finns ingen plats för det sentimentala.

– Än så länge ligger Sverige bra till, men många andra länder ser nu att de kan stora kliv i värdekedjan genom att satsa på rask digitalisering. Till syvende och sist handlar det om effektiv avkastning och tillgång på kompetens. Skulle det finnas mer gynnsamma marknadsförutsättningar att öka vår etablering i andra länder kommer vi att göra det, säger Kenneth Fredriksen, vd för Huawei i Sverige.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här