Hasse Johansson, hur går det med nertrappningen?

2011-02-15 23:00  
Sedan pensionerigen försöker Hasse Johansson, tidigare FoU-chef på Scania, att trappa ned. Nu har han ett dussin konsultjobb och styrelseupdrag för Saab och Vinnova. Foto: Scanpix

Hasse Johansson, Scanias förre FoU-chef, är från februari ny styrelseordförande i Vinnova. Via extraknäck och styrelseuppdrag försöker han sprida Scanias berömda modulsystem till Saab och Electrolux. Ordförande i Lindholmen Science Park, styrelseledamot i Fouriertransform är han också.

<p>Vänta nu, gick inte du i pension?</p> <p>- Det är inte så lätt. Jag försöker trappa ner gradvis.</p> <p>Ett dussin styrelseuppdrag och konsultjobb åt Saab, är det vad du menar med nertrappning?</p> <p>- Planen är att jobba tre dagar i veckan. Det är i alla fall min målsättning.</p> <p>Vad gör du på Saab?</p> <p>- När Saabfolket blev av med GM gjorde de en enkel och klassisk analys: De kollade vilket företag som var lönsammast i branschen. </p> <p>Och varför. Och så ringde de till mig och frågade om Scanias modulsystem går att använda på en personbilstillverkare.</p> <p>Nå, går det?</p> <p>- Ja, framför allt ger det fördelar när man har relativt små volymer. Det var så det började på Scania. Vi var för små för att få volymfördelar.</p> <p>Är du anställd på Saab nu?</p> <p>- Nej, jag är konsult via mitt bolag Johansson Teknik? & Form.</p> <p>& Form?</p> <p>- Det är ett familjeföretag.</p> <p>Sitter du i Electrolux styrelse för att modularisera det företaget också?</p> <p>- Scanias principer för modularisering är ett enormt starkt verktyg. Men att göra det i ett Electroluxperspektiv är helt annorlunda. Scania har en bygglåda för en lastbil. I ett långsiktigt perspektiv kan Electrolux skapa en bygglåda för ett kylskåp. Och en för en spis. Företaget har en enorm möjlighet att utvecklas globalt. </p> <p>Och lägga ner allt mer tillverkning i Sverige?</p> <p>- Den skandinaviska marknaden är tyvärr liten. Och transportkostnaden för enheter som kyl och frys är en stor del av priset. En annan sak vore kylskåp som platta paket.</p> <p>Vad vill du göra med Vinnova?</p> <p>- Jag vet inte, jag kom just. Men jag hoppas kunna stimulera verksamheten mot innovationer i de mindre företagen. </p> <p>Du är även ordförande i Lindholmen Science Park och sitter i styrelsen för statens riskkapitalbolag Fouriertransform. Har du full koll på Innovationssverige nu?</p> <p>- Nja, jag har fortfarande mycket att lära om hur det funkar i politiken och i akademin.</p> <p>Kan du utveckla det där?</p> <p>- Akademin har en enorm tradition. Förändringsbenägenheten är inte särskilt stor. Professorn har sin egen linje. När vi i industrin har fattat ett beslut gäller konsensus. Alla får säga sitt, men när beslutet är fattat ställer man upp. Så är det inte alltid i akademin. </p> <p>- Politikerna å sin sida jobbar nästan bara med visioner. De ser att elbilar är en framtidsteknik och frågar omedelbart "Varför har inte Volvo och Saab börjat bygga elbilar?" De förstår inte alltid varför det inte går att göra direkt.</p> <p> Industribiten kan du å andra sidan lite väl bra, tycker de som anser att det finns risk för jäv bland dina uppdrag. Fouriertransform tog över ett Saab-bolag medan du var där nere och knåpade, och investerade 110 miljoner i Norstel när du var styrelseordförande. Nu är du ordförande i ett annat Fouriertransform-bolag, Alelion.</p> <p>- Vi är inte så många, alla känner alla i den här lilla kretsen. Det finns inga intressekonflikter i mina uppdrag. Men jag skulle nog inte kunna äga aktier i de här bolagen.</p> <p>Är det lönsamt att sitta i styrelser?</p> <p>- I snitt betalar ett bolag 50?000-100 000 per år i styrelsearvode. Vinnova ger mig 66 000 som ordförande. Jag gör det inte för pengarna, utan för att det är kul. Det är roligt att någon är intresserad av mina erfarenheter. </p> <p>- Det är kul att få lära andra, utifrån de misstag jag gjort under min karriär. Det är intressant och roligt när någon lyssnar och ställer frågor om hur man ska lösa ett problem. </p> <p>Kör du fortfarande lastbil?</p> <p>- Ja! Nästa vecka ska jag upp till Norrland med Scaniagänget och provköra.</p>

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt