Här testar Blue Origin nya raketmotorn

2017-10-23 12:57  
Foto: Blue Origin

Nu är Blue Origin ett steg närmare rymden. I förra veckan testkörde de sin kraftfulla BE-4 raketmotor. Den ska göra det möjligt att skicka upp rymdturister inom mindre än 18 månader.

Amazongrundaren Jeff Bezoz rymdbolag Blue Origin är måhända inte lika känt som Elon Musks Space X – men de är på god väg mot målet att få ut turister i rymden.

Nu har man, efter nästan ett årtionde av utveckling, offentliggjort det första ”hot fire-testet” med sin raketmotor BE-4.

Motorn presenterades tidigare i år, och tack vare innovativ ny teknik ska den innebära ett kliv upp på raketmotorernas evolutionsstege. Därför är både flygbranschen och militären intresserade av projektet.

BE-4 drivs av flytande syre och flytande naturgas, och ska enligt Blue Origin ha en kraft av 2 400 kN. Det kan jämföras med de 1 700 kN som Space X Raptormotor utvecklar och som ska användas i nästa generation raketer. Blue Origin planerar att montera sju stycken BE-4 på sin New Glenn-raket – vilket gör att den har nära tre gånger mer lyftkraft än vad SpaceX-raketerna har.

Men den höga effekten är inte det enda som är positivt med BW-4. Att den drivs med naturgas har en positiv sidoeffekt – detta ger autogenererat tryck, vilket innebär att det inte behövs kostsamma trycksystem för bränslet. En annan fördel med naturgas är att det inte ger några smutsiga biprodukter. Det sistnämnda gör det enklare att återanvända raketmotorn.

Som ovan nämnt finns det även andra intressenter som håller ett vakande öga över utvecklingen. United Launch Alliance (Lockheed Martin/Boeing) har sedan en tid tillbaka velat pensionera de Delta IV-raketer de använder i det amerikanska rymdprogrammet. Detta för att de är så dyra att bygga. Men hittills har amerikanska militären sagt blankt nej. Skälet är att man inte velat hamna i ställningen där man enbart förlitar sig på Atlas V-raketen och dess ryss-byggda motorer (RD-180)

United Launch Alliance har höga förväntningar på BE-4 och vill använda motorn i sin nya Vulcan-raket som ska börja flyga 2019.

Tekniska specifikationer BE-4

Effekt: 2 400 kN

Kammartryck: 13 500 kPa

Designad för att kunna återanvändas, livslängd – 25 starter och landningar, återstartbar under färd.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL