Hållbart i fokus när Sting tar sig an nya bolag

2018-02-05 12:35  
Fredrik Rosengren, affärscoach på Sting. Och en skärmdump från sajten GetFoodla. Foto: Sting

Här är de svenska uppstickarna som vill förändra världen.

Hur ser den nära framtiden ut enligt tunga acceleratorn och inkubatorn Sting? Jo, det är en där vi promenerar i virtuella butiker (med vr-headset) och köper våra kläder. Det är en där vi beställer närproducerat via mobilappen. Det är en framtid där vi screenar för demens med hjälp av ett nytt neurokognitivt test. Alla dessa idéer är representerade när Sting nu offentliggjort sina accelerator- och inkubatorbolag för 2018.

– Vi har haft ett stort antal sökande till programmen och det är mycket roligt att vi i denna omgång har flera starka internationella team bland de antagna bolagen. Gruppen representerar en stor bredd av affärsidéer som sträcker sig från e-handel och digitala marknadsplatser till ett flertal bolag med molnbaserade tjänster som riktar sig till företagsmarknaden. Vi är laddade för att dra igång med entreprenörerna, säger Fredrik Rosengren, affärscoach på Sting.

Ett par trender sticker ut. Bland annat har flera av bolagen affärsidéer där hållbarhet eller artificiell intelligens ingår. Här nedan kan du läsa mer om några av de 13 nya bolagen.

Baetes utvecklar nästa generations e-handelsplattform för modebranschen. Med hjälp av den senaste vr-, ar- och 3d-skanningstekniken skapar företaget en ny digital shoppingupplevelse genom virtuella showrooms.

Contentstudio är en ai-baserad och datadriven plattform för marknadsföring i sociala medier. Tanken är att kunderna ska kunna öka sin närvaro i sociala medier genom att upptäcka, skapa och dela engagerande innehåll i sin bransch.

Cryptolens erbjuder en molntjänst som gör det enkelt att lansera och skydda alla sorters mjukvara med hjälp av ai-analys.

Foodla är en marknadsplats där kunderna kan köpa och sälja lokalt plockade, tillagade eller ekologiskt odlade varor. Foodla vill reducera matsvinn och gynna lokalt producerade livsmedel.

Intakt kommer att erbjuda digitala mikroförsäkringar. Förhoppningen är att i grunden förändra vad ett försäkringsbolag är. Företaget kommer att erbjuda en automatiserad, digitaliserad och användarvänlig lösning som gör det möjligt att erbjuda konkurrenskraftiga försäkringar.

Mindmore utvecklar digitala neurokognitiva tester som exempelvis tjänsten Minnemera, ett diagnostiskt hjälpverktyg som främst riktar sig till primär- och slutenvården.

Nutrient utvecklar och producerar nya klimatsmarta livsmedel. Målet är att göra en verklig skillnad genom att producera hållbar mat i ett cirkulärt system där inget går till spillo.

Qofind utvecklar en ny generation bebismonitorer som övervakar både temperatur och rörelse när barnet sover.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt