Första testet av sprinkler i tunnel

2013-06-27 14:56  

Bränder i tunnlar kan i framtiden komma att bekämpas med sprinklersystem. Hittills har en tunnel i Sverige försetts med sprinklers. Systemet testades i onsdags kväll med lyckat resultat.

En gammal Jaguar, tömd på olja och bränsle, sattes i brand i Gnistängstunneln i västra Göteborg i onsdags kväll. Ett 50-tal åskådare, främst personal från Trafikverket, räddningstjänsten och flera konsultbolag, fanns på plats.

- Vi tittade på rökutvecklingen i tio minuter medan vi hade igång angreppsventilationen. Efter en stund drog sprinklern igång och då avtog rökutvecklingen kraftigt som vi trodde, berättar Trafikverkets projektledare Julia Sedin.

Trafikverket har valt att utrusta Gnistängstunneln med det unika sprinklersystemet bland annat beroende på att transport av farligt gods är tillåten där. När ledningssystemet för brandvatten, alltså det vatten som räddningstjänsten använder i sina slangar vid brandbekämpning, skulle upprustas passade man också på att installera sprinklers.

Tanken med sprinklersystemet är dock inte att det ska släcka en brand som uppstår i tunneln. Det ska bara hålla elden under kontroll tills räddningstjänsten är på plats. Det fungerade bra i onsdags kväll, tycker Julia Sedin.

- Branden släcktes inte helt av sprinklersystemet, men det slog inga lågor ut från bilen. Det sista inne i bilen gick räddningstjänsten fram och släckte, berättar hon.

Även ventilationssystemet i tunneln fungerade väl.

- Vi stod söder om branden och ventilationen drog brandröken norrut, så vi kände inte ens lukten av branden trots att vi stod 20-25 meter ifrån elden. Brandröken höll sig i det körfält där bilen stod och i det andra körfältet hade man god sikt. Man förstår nog inte vad mycket det gör med ventilation, säger Julia Sedin.

Ventilationssystemet går igång automatiskt om avgaser behöver vädras ut, men om det börjar brinna måste systemet styras manuellt av trafikledarna.

- Man ska inte sätta den på full fart för då kan man blanda runt röken för mycket. Då hade nog röken spridit sig i båda körfälten, säger Julia Sedin.

Även sprinkleranläggningen måste startas manuellt eftersom det inte är samma typ av system som brukar användas inne i bostads- och kontorshus. I tunnelns sprinklersystem står vattnet inte konstant i ledningarna, utan trycks fram när det börjar brinna.

- En stor anledning till att man inte har vatten stående i rören är att vintern i Sverige gör att man skulle behöva värme och isolering på alla rör, säger Julia Sedin.

Det är Trafikverket som tillsammans med konsulter har utformat sprinklersystemet i Gnistängstunneln. I framtiden kan flera tunnlar förses med sprinklers.

- I Norra länken kommer det att bli ett liknande system och man tittar även på det i Förbifart Stockholm, berättar Julia Sedin.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer