Forskarnas nya teori i jakten på utomjordingar

2019-08-19 07:30
"Detta är en helt ny metod för att söka efter liv i rymden", skriver forskarna i rapporten. Foto: Spitzer Space Telescope/TT

Forskare har upptäckt att speciella ljusskiftningar kan indikera liv i rymden. Nu hoppas de att ljusglimtarna ska bli något att söka efter med framtidens teleskop.

På jorden finns koraller som är självlysande, ett ljus som skyddar mot skadliga UV-strålar genom att omvandla det till oskadliga våglängder. Enligt en rapport som publicerats i tidskriften Monthly notices of the royal astronomical society har forskare kommit fram till att en liknande metod skulle kunna användas av organismer på andra planeter.

– Detta är en helt ny metod för att söka efter liv i rymden. Bara föreställ dig en självlysande värld glöda i ett teleskop, säger en av rapportförfararna Jack O'Malley-James, forskare på Carl Sagans institut vid Cornelluniversitetet i delstaten New York, USA, till Cornell Chronicle.

Läs mer: Astronomer hittade 39 uråldriga jättegalaxer

Starkt ultraviolett ljus som avges från stjärnor har tidigare ansetts utplåna eventuellt liv på planeter som cirkulerar omkring dem. Men enligt forskarna skulle sådant ultraviolett ljus kunna provocera en motreaktion från eventuella utomjordiska organismer som avger ett starkt glödande ljus för att skydda sig.

Framtida teleskop som just nu är under utveckling skulle kunna fånga upp dessa ljus.

– Det vore ett jättebra mål för nästa generation av stora teleskop, säger Lisa Kaltenegger, medförfattare till rapporten.