Forskare: Vi har återupplivat 28 000 år gamla mammutceller

2019-03-14 10:35
Foto: Ivan Sekretarev

Genombrottet ger hopp om att kunna klona och väcka det historiska djuret till liv.

Japanska och ryska forskare har gjort en ny upptäckt som kan skaka liv i utdöda arter. Nu säger de att 28 000 år gamla celler från en mammut har återupplivats, rapporterar Engineering and Technology. Genom att flytta celler från mammuten till en mus registrerades en positiv biologisk aktivitet. ”Detta tyder på att, trots de åren som passerat, kan cellaktivitet fortfarande hända och delar av det kan återskapas,” sa Kei Miyamoto, en ledare av teamet som utförde arbetet.

Cellerna togs från mammuten Yuka, en ullmammut som upptäcktes i Siribien 2010 och som är en av de bäst bevarade mammutarna inom den vetenskapliga världen.

”Ingen Jurassic Park-uppståndelse”

”Forskningen visade tecken på den biologiska processen, men eftersom cellerna var så pass skadade var de inte tillräckliga för att återuppliva mammuten, och hindrar därför någon slags Jurassic Park-aktig uppståndelse, som många hoppats på,” sa Miyamoto.

Läs mer: Utdöda duvan får en andra chans med genteknik

Men de är inte redo att ge upp ännu. Det ska göras fler försök att återuppliva mammuten, med ny teknik. Ullmammutarna har varit utrotade sedan 4000 år tillbaka. Forskare tror att de dog ut på grund av klimatet och mammutjägare.

Ellinor Molin