Forskare har skapat världens första Crispr-ödla

2019-04-09 11:22
Foto: Ashley Rasys, Hannah C Schriever/University of Georgia

Genredigeringstekniken gjorde att bruna ödlor fick albinoungar. En forskargrupp i Georgia har blivit först i världen med att ha lyckats genmodifiera reptiler med Crispr-Cas9.

Gensaxen Crispr-Cas9 har använts i labbförsök på däggdjur och fiskar genom att redigera ett embryo i det allra första skedet efter befruktningen. Men reptiler har en annan biologi, där det är svårare att exakt avgöra när befruktningen sker.

En forskargrupp vid University of Georgia testade därför en annan metod för att utveckla genredigerade avkommor av ödlearten brun anolis.

Forskarna injicerade Crispr-proteiner direkt i ödlehonornas outvecklade ägg, med avsikten att avaktivera genen som styr bildandet av färgpigment.

Läs mer: Forskare kräver stopp för genredigering av könsceller

Resultatet av försöket blev fyra ödleungar med albinism – vilket var vad forskarna ville uppnå.

– Jag är mest glad för att resultatet gör att vi kan använda den här metoden för fler reptilarter, vilket öppnar för fler viktiga studier, säger forskaren Ashley Rasys, som är huvudförfattare bakom en publicerad studie om Crispr-försöket.

Anna Orring