Forskare har hittat en miljon år gammalt dna i Antarktis

2022-10-11 17:07

Från havsbotten norr om Antarktis har forskare fiskat upp en miljon år gammalt dna. Det är nytt rekord för det som kallas seda-dna (sediment-dna).

– Det är med råge det äldsta verifierade seda-dna:t till dags dato, säger Linda Armbrecht, marinbiolog vid University of Tasmania i Australien.

Linda Armbrecht har lett arbetet med den studie där fynden presenteras, vars resultat nu publicerats i Nature Communications.

Forskningsfartyget Joides Resolution, som används för borruppdrag. Foto: Joides Resolution

Forskningsfartyget Joides Resolutions däck, där borrutrustningen syns. Foto: Michael Weber

Forskarna hittade även dna från en halv miljon år gamla kiselalger. Med tanke på kiselalgernas omfattande ekologiska roll i hav och sötvattenssjöar finns det hopp om att upptäckterna kan leda till en ökad förståelse för hur de encelliga organismerna påverkats av tidigare klimatförändringar.

Läs mer: Svensk teknik avslöjar nya detaljer om domedagsglaciären Thwaites

”Antarktis är en av de platser på jorden som är mest känsliga för klimatförändringar och att studera hur det marina ekosystemet tidigare hanterat det, och hur det reagerar i dag, är angeläget”, skriver forskarna.

Forskare ombord på fartyget Joides Resolution tar hand om materialet från havsbotten för att utvinna dna. Foto: Sarah Kachovich

Exakt vad det en miljon år gamla genetiska materialet består av framgår inte. Men seda-dna, eller miljö-dna som det också kallas, kan utvinnas från rester av sådant organismer “läckt” från exempelvis blad, sporer eller avföring.

Peter Ottsjö