Forskare gör moln vitare – för att minska korallblekning

2020-04-23 10:57

I teorin skulle vitare moln kunna minska solens uppvärmning av korallreven. Nu har forskarna lyckats genomföra sin manipulation av naturen.

Stora barriärrevet sträcker sig över 260 mil och utgörs i själva verket av 2 900 individuella rev samt 900 öar. Reven hotas av korallblekning, där den globala uppvärmningen kan vara en bidragande faktor till fenomenet. Men korallpolyperna dör också på grund av att intensivt solljus värmer upp vattnet.

Det finns teorier kring att vitare moln skulle kunna bromsa korallblekningen. Detta genom att dessa mer effektivt blockerar solenergin från att nå vattnet. Och nu har Sydney Institute of Marine Science och Southern Cross University blivit först med bedriften att faktiskt göra moln vitare.

Experimentet utfördes vid Broadhurst Reef, tio mil utanför Townsville på Australiens nordöstra kust. Tekniken bakom manipulationen är en turbin som sprayar mikroskopiska droppar av havsvatten i luften. När dropparna sedan förångas återstår saltkristaller i nanoskala. Kristallerna stiger uppåt i atmosfären blir till kärnor för nya molndroppar – som i sin tur bidrar till att göra redan existerande moln vitare.

Läs mer: Nya materialet är starkt som titan men en femtedel så tungt

Forskarnas maskin skapar miljarder saltkristaller varje sekund. Insatsen ska göras under perioderna på året då solstrålningen är som starkast. En fördel med tekniken är att stora områden kan skyddas.

- Uppljusade moln har potential för att skydda hela Stora barriärrevet från korallblekning till en relativt låg kostnad, och därmed vinna dyrbar tid inför att mer långsiktiga klimatåtgärder kan minska påfrestningen på det oersättliga ekosystemet, säger dr. Daniel Harrison, som ledde projektet vid Southern Cross University.