Forskare gjorde musens hjärna yngre

2017-08-10 15:12 Peter Ottsjö
Foto: Alamy

Genom att tillföra en särskild gen har forskare nu lyckats ”föryngra” hjärnor hos möss.

Resultatet demonstreras i Proceedings of the National Academy of Sciences.

Synnedsättningar som amblyopi kan korrigeras i unga år, men riskerar att bli permanent vid en viss ålder. Det är ett exempel på hur hjärnan har förmåga att anpassa sig efter erfarenheter och miljö, något som kallas plasticitet. Den förmågan avtar i takt med att vi blir äldre.

Det forskarna vid ett universitet i Utah upptäckt är att plasticiteten går att återskapa i hjärnor hos möss med hjälp av Arc, en cellulär gen som kommer till uttryck omedelbart efter att cellen stimulerats av yttre signaler. Genen tycks ha ett samband med plasticiteten i hjärnans syncentrum.

Forskarlaget tillförde, via ett virus, Arc till en medelålders mus och utsatte den för visuell deprivering. Hjärnan reagerade då precis som man förväntat sig hos en ung mus. Genen tycks aktivera plasticiteten.

– Det är spännande. Resultatet verkar säga att vi genom att manipulera en enda gen kan öka plasticiteten i en fullvuxen hjärna. Potentiellt sett skulle vi kunna reducera hjärnans annars normala kognitiva försämring. Eller boosta tillfrisknandet för någon som fått en hjärnskada, säger Jason Sheperd, assisterande professor i neurobiologi och en av författarna bakom studien, i en artikel på universitetets hemsida.

Nu krävs ytterligare forskning. Dels för att söka efter svar på varför just Arc-genen tycks förbättra eller återskapa plasticiteten. Dels för att undersöka huruvida den mänskliga hjärnan kommer att reagera på samma sätt.

Peter Ottsjö