Innovation

Forskare: Bakterier kan orsaka depression

Foto: TT

Vårt mentala välbefinnande kan påverkas kraftigt av vanliga tarmbakterier. Det hävdar forskare i Belgien i en ny studie.

Publicerad

Vissa bakterier kan ge upphov till depressioner, medan andra tycks ge ett visst skydd mot depressiva tillstånd. Forskarna, som publicerar sina resultat i den vetenskapliga tidskriften Nature Microbiology, har tagit avföringsprover från drygt 1|000 personer inom ett särskilt projekt kallat Flemish Gut Flora Project.

Analyserna visar att många av tarmbakterierna är positivt eller negativt kopplade till den mentala hälsan.

Exempelvis var två av bakterierna, Coprococcus och Dialister, genomgående mycket ovanliga hos individer med svåra depressioner – oavsett om de behandlats med antidepressiva medel eller ej.

Bakterier och depressioner

Forskarna påpekar att man i forskarkretsar länge debatterat ett eventuellt samband mellan tarmbakterier och depressioner.

Ämnet är kontroversiellt – men det mesta pekar mot att sambandet är verkligt. Många bakterier producerar ämnen som är neuroaktiva, det vill säga ämnen som påverkar vårt nervsystem och därmed vårt sinnestillstånd.

Vissa mikrober kan bland annat producera dopac, en kemisk produkt som ingår i signalsubstansen dopamin, som är kopplad vårt belöningssystem och därmed vårt välbefinnande.

Katalog över tarmbakterier

Forskarna bakom studien, som har letts av mikrobiologen Jeroen Raes vid universitetet i Leuven i Belgien, analyserade arvsmassan hos över 500 bakterier från det mänskliga mag-tarmsystemet.

De har nu gjort en katalog över de olika mikroberna och de neuroaktiva ämnen dessa producerar.

Vissa av bakterierna är uppenbarligen kapabla att producera ett helt batteri av substanser med olika neurologiska effekter.