Fjärrstyrda flygledartorn prisas – igen

2011-03-09 14:19  

Svenska LFV prisas ännu en gång för sitt arbete med fjärrstyrda flygledartorn. Tekniken för att sköta flygledningen på distans utvecklas av Saab.

Innovationspriset delades ut till LFV vid flygbranschens mässa ATC Global i Amsterdam. Det som belönas är arbetet med fjärrstyrda torn för att bedriva flygledning på distans. Även under fjolårets ATC-mässa prisades LFV för konceptet.

Tekniken, som utvecklats av försvarskoncernen Saab, gör det möjligt att styra flera små och medelstora flygplatser från en gemensam flygledningscentral. Kameror och sensorer placeras ut på de fjärrstyrda flygplatserna, och informationen länkas i realtid över till den gemensamma centralen.

Där kan flygledarna betrakta en 360 gradersvy över landningsbanorna. Piloterna märker ingen skillnad, de får sina instruktioner precis som vanligt.  Finessen är att man kan sänka kostnaderna, samtidigt som säkerheten ökar, enligt Saab och LFV. Orsaken är att ett antal nya funktioner har införts. Här är tre exempel:

  • Kamerorna kan registrera förändringar för att lättare upptäcka faror som kvarlämnade verktyg på landningsbanan.
  • Överlagrade konturer gör att landningsbanor, byggnader och andra objekt syns bättre vid dålig sikt.
  • Flygplan och markfordon blir lättare att hålla reda på när de förses med unika etiketter som visas ovanpå videobilderna.

Tekniken har tidigare testats i Ängelholm, men Örnsköldsvik flygplats blir först i världen med att installera tekniken för skarp drift.  Flygplatsen ska framöver styras från Sundsvall, och där pågår redan förberedelserna.  

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt