Innovation

Fast vätgas förlänger miljöbilens räckvidd

Uppbyggd av fyra identiska moduler klarar Smartbed att lagra 34 kubikmeter väte. Terry Johnsson, vid Sandia National Laboratories i Kalifornien, har lett utvecklingsprojektet. Foto: Randy Wong

Hjälp oss ta fram ett nytt sätt att lagra vätgas i bilar. Det uppdraget gav General Motors till Sandia National Laboratories för fyra år sedan. Nu är prototypen färdig.

Publicerad

Fyra år, och 100 miljoner kronor i kassan. Det var vad forskare på Sandia National laboratories i Kalifornien fick spendera på att öka aktionsradien för vätgasbilar. Uppdragsgivare var den amerikanska biltillverkaren General Motors, som slöt upp i den statliga satsning på vätgasbilar som gjordes under president George W. Bush.

I fredags visade projektledaren Terry Johnsson vid Sandia upp tekniklösningen som ska göra det möjligt att tanka bilar med större mängder vätgas. Prototypen, som döpts till Smartbed, klarar att lagra 3 kilo vätgas (cirka 34 kubikmeter). Gasen binds i en metallhydrid som bildas när det fasta materialet natriumaluminat reagerar med väte. Vätet frigörs sedan när metallhydriden hettas upp.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här