Innovation

Expertens bästa råd: Skydda dina snilleblixtar

Det gäller att hitta en patentstrategi som gör att du håller konkurrenterna borta – men strategin får inte heller smaka mer än det kostar. Foto: TT
Ett av de mest kända patenten är Thomas Edisons från 1880: på glödlampan. Foto: National Archives - digital vers / Science Faction / Corbis
Niclas Uggla Foto: Per Westergård

Det finns inte en lösning som passar alla – det gäller att hitta en patentstrategi som passar ditt företag. Experten Niclas Uggla bjuder på sina bästa tips.

Publicerad

Att skaffa ett heltäckande skydd för både produkter, design och varumärken är dyrt. Alternativet är att hålla sina innovationer hemliga men det ökar risken att någon konkurrent snor idén och tjänar pengarna.

– Vilken strategi man ska välja som företag beror både på de egna ekonomiska musklerna men även på vilken affärsmodell man har. Valet är inte givet, därför krävs både kunskap och fingertoppskänsla för att hitta den metod som gör bäst affärsnytta för varje enskilt företag, menar Niclas Uggla som har 20 års erfarenhet av att arbeta med patentfrågor, nu på konsultbyrån Zacco.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här