”En konflikt mellan det gamla och det nya”

2013-06-17 13:16  

Facit, Kodak, Nokia. Företag som inte tar till sig ny teknik på rätt sätt riskerar att gå under. Men Kodak-fällan kan vara svår att undvika även för företag som följer med i teknikutvecklingen, säger Chalmersforskaren Christian Sandström.

Teknikskiften kan snabbt slå undan benen för etablerade företag. Konsultföretaget McKinsey pekar ut 12 teknikområden som företagsledare måste hålla koll på för att inte bli omsprungna (se sidoartikel).

Men att noga följa teknikutvecklingen räcker inte. Filmjätten Kodak slutade med konkurs, trots att man tillhörde pionjärerna inom digital fotografi.

– Företag som Kodak, Hasselblad och Nokia satt inte och sov. De såg tidigt vad som var på väg att hända på marknaden. Att det gick som det gick beror på andra faktorer, säger Christian Sandström.

Han forskar om hur teknikskiften påverkar etablerade företag och kallar sig skämtsamt för ”företagsobducent”. Han får ofta frågan om det går att undvika Kodak-fällan. Svaret är inte enkelt.

– Det uppstår en konflikt mellan det gamla, som företaget tjänar pengar på, och det nya, som ännu inte går att räkna hem. Där tenderar det gamla att vinna. Det är svårt för stora företag att tänka smått, men allt nytt är litet från början.

I fallet med Facit kom elektroniska räknemaskiner högst på ledningens dagordning först när hotet från de nya konkurrenterna var reellt.

– Då var det för sent, konstaterar Christian Sandström och tillägger att Facit nog haft svårt att överleva även om man hakat på elektroniktåget.

– Företagets själ fanns i mekaniken, i kugghjulen. Man hade plötsligt helt fel kompetens.

Teknikskiften innebär också ofta hårdare konkurrens och kortare produktcykler. Christan Sandström förklarar att när en bransch digitaliserats så börjar den följa Moores lag, det vill säga prestanda till ett visst pris fördubblas var 18:e månad. Det medför ett omvandlingstempo som många företag inte klarar av.

De inre konflikterna mellan det nya och det gamla kan bli så stora att företaget förlamas.

– Hasselblad paralyserades av konflikter i 4–5 år. Det är en hiskeligt lång tid.

Att lägga det nya i ett eget bolag kan vara en lösning.

– Problemet är att hitta en landningsbana in i den vanliga organisationen. Kodak utvecklade digital teknik, men fick problem att integrera det i bolaget.

Exemplen visar hur svårt och jobbigt det är att styra om. Det finns dock de som har lyckats. Halv­ledarföretaget Intel styrde till exempel om från minneskort till processorer när konkurrensen från japanerna blev för svår.

Även om företaget överlever teknikskiftet är det en tuff ny verklighet som väntar.

– Om Kodak hade klarat övergången till digital fotografi hade man samtidigt gått från höga vinstmarginaler på film till lövtunna marginaler på digitala kameror. De som framför allt tjänat på digitaliseringen är konsumenterna.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL