Elbilsjätten planerar batterifabrik i Europa

2018-06-07 10:28  
Kinesiska elbilstillverkaren BYD:s elbilsfabrik i Schenzen. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Svenska Northvolt har stora planer för sina satsningar i Skellefteå och Västerås. Men konkurrensen om batteritillverkning har hårdnat rejält. Nu kan världens största elbilstillverkare, BYD, vara på väg att bygga en fabrik i Europa.

Transformeringen från diesel och bensin till eldrivna bilar är i full gång och förra året ökade försäljningen av elbilar med 54 procent världen över. Det i sin tur gör att intresset för batteritillverkning ökat radikalt och 2025 beräknas den sektorn vara värd 250 miljarder euro enbart i Europa.

Det är där Northvolt med sin planerade fabrik i Skellefteå vill komma in och ta en stor del av kakan, men samtidigt tänker allt fler aktörer likadant, framförallt från Asien. I en intervju med Reuters öppnar nu elbilsjätten Build Your Dreams (BYD) för en Europasatsning.

– Vi överväger produktion utanför Kina och det inkluderar Europa, säger Julia Chen, global försäljningschef, till Reuters.

Läs mer: Tesla: Våra batterier har högst energidensitet

BYD är världens största elbilstillverkare, noterat på Hongkong-börsen och omskrivet inte minst tack vare sin största ägare i form av amerikanske investeringslegendaren Warren Buffett.

Oklart var fabriken ska ligga

BYD:s Julia Chen vill i intervjun inte precisera var i Europa en sådan fabrik skulle etableras: ”varhelst det finns en marknad”. Klart är dock att om BYD kliver in blir de nästa stora asiatiska aktör efter kinesiska Catl, japanska Yuasa samt Sydkoreas SK Innovation att blicka västerut.

Läs mer: Tillverkningen av litiumjonbatterier ökar kraftigt

Sedan tidigare finns en rad asiatiska aktörer redan på plats och EU:s energiunionskommissionär Maros Sefcovic ser nu med oro att även om jobbtillfällen skapas kan det i slutändan betyda att europeiska satsningar blir lidande och bolag får förlita sig på utländsk teknik.

– Vi måste agera snabbt för det här en global tävling. Vi måste motverka att vi är beroende av teknologi från konkurrenter, säger han.

Andra är mera negativa och menar att loppet redan är kört för europeiska bolag i konkurrens med Asien.

– Jag tror inte någon i Europa kan tävla med asiatiska bolag, säger Gerard Reid till Reuters.

Han är grundare av Alexa Capital, en konsultfirma specialiserad mot energi- och tekniksektorn.

Finansiering ett frågetecken

Northvolt inledde i slutet av april byggandet av Northvolt Labs i Västerås, en 19.000 kvadratmeter stor fabrik tänkt att utveckla litiumjonbatterier och i sin tur skapa 300–400 jobb. Bolaget planerar även för verksamhet i Skellefteå.

Läs mer: Den stora elbilskampen har börjat

TT har sökt grundaren Peter Carlsson för en kommentar kring konkurrensen på marknaden. Till Reuters säger dock Carlsson att han räknar med att kunna utnyttja skalfördelar, bland annat billig vattenkraft.

Den fortsatta finansieringen är dock ett frågetecken för Northvolt. I april sade Peter Carlsson till TT:

– Det vi nu tittar på är att gå in i nästa finansieringsfas där de första åtta gigawattimmarna i Skellefteå ska finansieras. Där har vi tidigare sagt att vi behöver mellan 1,2 och 1,5 miljarder euro och det står vi fast vid.

Navigant Research – Topp 10 företag inom litiumjonbatterier

1. LG Chem – Sydkorea

2. Samsung SDI – Sydkorea

3. BYD – Kina

4. Panasonic – Japan

5. Kokam – Sydkorea

6. Toshiba – Japan

7. Saft – Frankrike

8. Leclanché – Schweiz

9. Electrovaya – Kanada

10. Catl – Kina

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt