El blåser om diesel när vinden mojnar

2009-05-19 23:00  

När vindkraften i seglen tryter, hjälper strömmen till. Göteborgsföretaget OZ Marine har utvecklat en elektrisk inombordare för fritidsbåtar. Och blåser det bra, laddar motorn batterierna.

Det hörs ett lågmält surrande när den åtta meter långa segelbåten går för elmotor med tre-fyra knops fart genom vattnet.

Så lägger jag direkt om motorreglaget till backläge. Motorns starka dragkraft märks genast. Det känns som om vi plötsligt frusit fast i vattnet när båten tvärnitar. Efter ett ögonblick börjar vi röra oss bakåt.

Hade jag gjort samma sak med en vanlig inombordare, hade det gett stora påfrestningar på motor och backslag. Men med eldrift är det inga problem, säger Stefan Larsson, OZ Marines vd.

-?Vi har så liten massa, motorn med propeller och axel är inte på mer än 25 kilo, därför klarar den en sådan manöver.

Stefan Larsson grundade OZ Marine som en avknoppning från ingenjörsfirman Autocontrol i början av 2000-talet. Företaget har utvecklat flera båtprodukter, men koncentrerar sig nu på den elektriska inombordaren.

-?De vanligaste kunderna hittills är de som har en segelbåt från sjuttiotalet med en motor som rasat. Inbitna seglare som vill slippa underhåll, berättar försäljningschefen Oscar Théen.

Att använda en elmotor i en segelbåt är enklare än att konvertera en bil till eldrift, eftersom viktproblemet blir mindre.

De dieselmotorer som en gång sattes in i 1970-talsbåtarna väger sina modiga hundra kilo. Till det kommer bränsle och startbatteri. Då OZ-motorn bara väger 14 kilo, ger det en rejäl marginal för batterierna.

Batterierna laddas antingen med landström eller under segling, med företagets patenterade teknik för att använda motorn som generator.

-?Blåser det så att man är uppe

i sex-sju knop spelar det ingen roll, vår foldingpropeller bromsar ändå mindre än vad en fast propeller gör, säger Stefan Larsson.

Hittills har kunderna framför?allt varit privatpersoner. Men för att nå stora volymer måste motorn konstrueras in redan från början i nybyggda båtar.

Kanske är det genombrottet på väg, vid den stora båtmässan Allt för sjön i våras fanns motorn med i sju utställda båtar. Flera av dem var lättdrivna motorbåtar, inte segelbåtar.

-?Det har hänt mycket det senaste året, vi har börjat bli etablerade och folk har fått ett nytt sätt att se på eldriften, det ingen som längre frågar om hur lång sladden är. Vår motor är

en i mängden, säger Oscar Théen.

Erik Mellgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt