Dinosaurie var effektivt kamouflerad

2016-09-19 17:09
Psittacosaurusen tycks ha varit effektivt kamouflerad för att undgå att upptäckas av rovdjur. Foto: Jakob Vinther / Bob Nicholls

Vissa dinosaurier undkom rovdjur tack vare ett effektivt kamouflage. Det framgår av en ny studie där forskare lyckats återskapa färgmönstret hos en dinosaurie.

Arten, tillhörande släktet Psittacosaurus, var en liten, tvåbent växtätare med en kroppsvikt på cirka 20 kilo som levde i nordöstra Kina för drygt 120 miljoner år sedan.

Vissa fossil av arten är så välbevarade att pigmenten i huden bevarats. Forskarna, vars rön presenteras i Current Biology, har granskat pigmenten hos ett av exemplaren och funnit ut hur djuret sannolikt såg ut i levande livet.

Liknande studier har avslöjat färgerna på fjäderdräkten hos primitiva fåglar från dinosauriernas era.

Den nya studien visar att Psittacosaurus var ganska enfärgat gulbrun men hade en ljus undersida och en mörkare ovansida.

Forskarna konstruerade en modell av djuret i naturligt storlek, och undersökte sedan hur djuret såg ut under olika ljusförhållanden. Resultatet avslöjar att Psittacosaurus var effektivt kamouflerad.

Kamouflaget var av den typ som i fackkretsar kallas motskuggning. Skuggan som bildas på djurets undersida när ljuset kommer från ovan motverkas av att ovansidan är mörk. Djuret framstår inte längre som tredimensionellt utan suddas delvis ut.

Fenomenet är i nutiden vanligt bland däggdjur. Djuren kan, om de står stilla bland skuggorna i vegetationen, undgå upptäckt. Många rovdjur är duktiga på att upptäcka rörelser, men har svårare att urskilja konturer på stillastående objekt. Möjligen fungerade rovdinosaurierna på samma sätt.

Forskarna drar slutsatsen att Psittacosaurus sannolikt levde i skuggiga miljöer i ganska tät skog.

Arten var säkert sårbar och saknade i princip möjligheter att försvara sig vid en konfrontation med en köttätare. Därav behovet av ett bra kamouflage.