Innovation
Det finns i Toyotas hemliga rum
På nionde våningen i ett hus som inte ens får fotograferas utifrån sitter ettusen Toyotaingenjörer i ett gigantiskt rum.<br/> Uppdraget är att skapa framtidens Toyotamotorer.
Huset är Toyotas helt nya FoU-centrum som ligger i Toyota City, öster om Nagoya. Ingenjörerna, från konstruktion och produktion, sitter här tillsammans med experter på marknad och försäljning.
Rummet är med sina 7 000 kvadratmeter stort som en fotbollsplan. Det är indelat i olika zoner för konstruktörer och produktionsingenjörer med långa rader av bord och färgmärkta kontorsstolar. Längs mittlinjen finns ett stråk av öppna mötesutrymmen. De är bara avdelade sinsemellan, ut mot rummet är det öppet på båda sidor. Här pågår ett halvdussin möten samtidigt, med mellan fem och tio personer. På väggarna visas ljusbilder och ritas för hand, i något fall samtidigt. Tyvärr fattar en besökande ickejapan inte vad som sägs.
Ungefär vid mittcirkeln finns en beslutszon. Här sitter chefer för de olika avdelningarna, som kan fatta snabba avgöranden i frågor som kommer upp under arbetets gång.
Utanför sidlinjerna finns flera zoner och hörn för kreativa möten. Dessutom finns två områden där komponenter studeras och demonteras rent fysiskt.
Det stora rummet är ett av Toyotas steg för att hitta tillbaka till sina rötter. I Toyotamodellen är produktion kärnverksamhet. Konstruktion ska sitta ihop med produktion.
– Men när företaget växte så kom också det här avståndet att öka. Informationsvägarna blev längre och krångligare. Till slut blev vi tvungna att återuppfinna våra egna grundvärderingar. Det är viktigare än någonsin att produktion och konstruktion sitter tätt ihop, säger Nobuori Kodaira till Ny Teknik. Han är medlem i styrelsen och med titeln Executive Vice President en av Toyotas allra högsta chefer.
– Det här är Obeya, som betyder ”Det stora rummet” på japanska, säger han. Det stora gemensamma rummet är en central del i alla företag som försöker följa Toyotas produktionsfilosofi. Här ska informationen delas och beslut fattas utan dröjsmål.
Det stora rummet på nionde våningen ska följas av fler i Toyotas hemliga FoU-centrum. Flera av våningsplanen är fortfarande tomma, men en skylt i hissen (som inte heller får fotograferas) anger var hybridutveckling och andra centrala utvecklingsenheter ska sitta.