De satsar på smarta vägar – som kan betala sig själva

2018-08-23 16:08  
Foto: Integrated Roadways

Olycksdrabbade sträckor ska bli smarta. I Denver tänker man bygga väg där betongen är packad med sensorer. De kan läsa av bilarnas hastighet, storlek, vikt och riktning.

Smarta vägar är ett hett forskningsområde, där man tittar på allt från elektrifiering till adaptiva vägmarkeringar. Nu tar Colorado det första steget och bygger in sensorteknik i en problemtyngd korsning. Den 30 augusti ska uppstartsföretaget Integrated Roadways börja installera sin smart pavement i ett industriområde i Denver.

I varje betongplatta gjuter de in en accelerometer som känner av vibrationer i tre riktningar. En fiberoptisk kabel som kan registrera tryck genom att mäta små förändringar i hur ljus färdas genom kabeln. Samt en magnetometer, bred som en bilaxel. Den hjälper till att avgöra vilken typ av fordon det är som färdas på vägbanan.

Kopplat till företagets två processorer kan sensorerna i realtid avgöra hastighet, storlek, vikt och riktning på de fordon som passerar korsningen. Vid sidan av detta kontrollerar ett gyroskop så att betongplattan inte flyttar på sig. Företagets tanke är att datan ska användas för att uppmärksamma myndigheter på olyckor, eller vara ett stöd för att lägga om trafiken i alternativa filer under rusningstid för att minska köbildning.

Sensorerna larmar vid olycka

Om försöket faller väl ut kommer Integrated Roadways gå vidare och installera 500 meter av sin smarta beläggning på ett olycksdrabbat område vid en kurva på Highway 285 – detta tidigt under 2019. Denvers placering på 1 609 meters höjd över havet ger bergsstaden ett förrädiskt väglag, och otaliga bilar glider av den berörda vägsträckan varje år. Då är det viktigt att räddningstjänst snabbt är på plats – och nu ska sensorerna larma så fort en avåkning inträffar.

– Att ta fram en metod som kortar tiden för att olyckor upptäcks eller rapporteras in är i mitt tycke något av den helige graal, oavsett om det handlar om en avkörning, en krock, eller en tappad soffa som ligger på vägen, säger Brendan Morris, associate professor in computer and electrical engineering vid University of Nevada i Las Vegas till IEEE Spectrum.

Läs mer: Använder wifi för att se farliga föremål i väskor

Sensorerna skickar data via Power over Ethernet (PoE), där elektrisk kraft överförs tillsammans med datakommunikation. Den färdas i sektioner om 800 meter till ett litet datacenter med en basstation som för vidare den behandlade datan trådlöst. I dagsläget kostar den intelligenta vägbanan dubbelt så mycket att installera som vanlig betong. Colorado Department of Transportation har gett 25 miljoner kronor till Integrated Roadways för att genomföra båda projekten, och investeringen kan löna sig på flera sätt.

Uppstartföretagets vd Tim Sylvester tror att deras teknik kan bidra till att betala för vägarna. Han vill bjuda in kommersiella aktörer som kan dra nytta av den integrerade tekniken. Det kan handla om allt från försäkringsbolag som vill installera egen utrustning för att samla in data kring kollisioner, till telekombolag som vill sätta upp 5g-antenner – eller internetleverantörer som vill sätta ut wifi för sina kunder.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt