Continental tar nästa steg i utvecklingen av elcyklar 

2017-09-11 08:07  

Continentals integrerade cykelmotor kombinerar det nya 48-voltselsystemet "Revolutiuon" med en fullt automatisk steglös transmission. Företaget hävdar att drivkällan kommer innebära en stor evolution. 

Elcyklar är hett, och även om Sverige ligger efter övriga Europa så ökar försäljningen enormt. Och branschen gör sitt för att leverera alternativ med bättre prestanda. Ett sådant kommer från teknikföretaget Continental. 

Nyligen avtäckte de världens första helintegrerade 48-voltssystem för elcyklar. Utvecklingen är en avknoppning av deras elsystem för bilar och ska ge flera fördelar.

– Den nya 48-voltsteknologin kombinerad med en integrerad motor och en fullt automatisk steglös transmission är ett logiskt och nödvändigt steg i e-cykelns utveckling, säger Jörg Malcherek, ansvarig för cykelsystem på Continental, i ett pressmeddelande.

Systemet kallas 48V Revolution och är en allt-i-ett-lösning. Motorn sitter tillsammans med en variabel planetväxel, och det kompakta systemet är gott för 250 W med 70 Nm i vridmoment.

Läs mer:

Läs mer: Vätternrundan öppnar för elcyklar

Continentals system går att växla manuellt, men kan även sköta växlingen automatiskt – och har ett utväxlingsförhållande på 380 procent. Hela paketet väger bara 6,4 kilo och är optimerat för att ge cykeltillverkare stor designfrihet. Samtidigt ger det en låg tyngdpunkt och de bästa förutsättningar för att göra cykeln lätthanterlig. Företaget har även en enklare version kallad 48V Prime där man istället använder konventionella växlar. 

Men det är inte billigt att ligga i teknikens framkant. De första cyklarna med Continentals 48-voltssystem har i kombination med ett 600 Wh-batteri en prislapp på mellan 40 000 och 60 000 kronor. Men snart kan det vara så att de som suktar efter dessa kan få lite statssubventioner som sparar på plånboken.

Läs mer:

Läs mer: Regeringen satsar budgetmiljarder på klimat och miljö

I måndags avslöjade regeringen att man vill satsa fem miljarder på miljö och klimat nästa år. Lejonparten går till lokala miljöinvesteringar, men som en del i den satsningen finns tanken om att subventionera elcyklar.

Förslaget är att staten ska betala 25 procent av priset – vilket man hoppas ska vara ett tillräckligt incitament för att få fler att rata bilen.

– De flesta människor har redan en vanlig cykel. En elcykel eller en elmoped erbjuder ett alternativ på längre distanser än vad en cykel gör. Den som inte är fysiskt tränad och behöver lite hjälp på uppförsbackar kanske avstår från att köpa en bil och istället köper en elmoped, kommenterade klimatminister Isabella Lövin (MP) satsningen.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt