Innovation

Chalmers banbrytande mätmetod avslöjar fartygens regelbrott

Var tionde fartyg bryter mot svavelreglerna, enligt Chalmers undersökning av utsläppen

Lagändringen skulle göra Nordeuropas båttrafik renare – men två år senare bryter var tionde fartyg mot svavelreglerna. Det visar Chalmers undersökning av utsläppen. Forskarna har utvecklat en banbrytande mätmetod som kommer åt fuskarna.

Publicerad

Tidigare beräknade man att 50 000 européer dog i förtid varje år till följd av att de inhalerat svavelpartiklar från sjöfarten. Men i dag ska fartyg som trafikerar det nordeuropeiska svavelkontrollområdet vara mycket renare. Vid årsskiftet 2014/2015 sänktes nämligen den högsta tillåtna halten radikalt, från 1 procent till 0,1 procent svavel i bränslet. Har då alla rederier anpassat sig efter de nya reglerna i seca-området (Sulfur Emission Control Area)? Svaret är nej.

Chalmers har undersökt viket genomslag regeländringen har haft, och deras resultat avslöjar att var tionde båt fuskar. Johan Mellqvist är professor i optisk fjärranalys och leder arbetet på Chalmers. Han berättar att forskarna kan se tydliga skillnader beroende på vem som äger fartygen – och vissa rederier verkar ha satt i system att fuska.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här